ادبیات انقلاب اسلامی
سؤالات درس انقلاب امسال نیز همانند سال گذشته بیشتر بر روی ادبیات دفاع مقدس تکیه داشت و در قسمت کلیات ادبی سؤالات کمتری در مجموعه سؤالات گنجانده شده بود. داوطلبان باید توجه داشته باشند که برای کسب درصد بهتر در این درس می بایست بر حوزه ی ادبیات داستانی و علل توجه مردم به این حوزه تمرکز بیشتری داشته باشند و در قسمت شعر هم بیشتر شعر دفاع مقدس را مد نظر خود قرار دهند. پیشنهاد می گردد برای موفقیت بیشتر در این درس از کتاب نقد و تحلیل ادبیات انقلاب و ادبیات داستانی بعد از انقلاب استفاده گردد.
ادبیات کودک و نوجوان
این درس امسال نیز همانند سالهای قبل شامل 20 سؤال بوده است. از نظر کیفیت، سؤالات امسال با سال گذشته چندان تفاوتی نداشت. در سال قبل سؤالات بیشتر بر روی تاریخ ادبیات کودک متمرکز شده بود ولی سؤالات امسال به گونه ای بود که داوطلب می بایست به خصوص در حوزه شعر کودک و اقسام آن اطلاعات کافی را داشته باشد تا بتواند به سؤالات پاسخ صحیح دهد. همچنین برای پاسخگویی به سؤالات امسال، تسلط بر ویژگی های شعر کودک لازم بود. بهتر است داوطلبان برای پاسخگویی کامل به سؤالات این درس کتاب ادبیات کودک تألیف بنفشه حجازی را با دقت بخوانند و کتاب تاریخ ادبیات کودکان تألیف محمد هادی محمدی را حداقل تورق کنند تا درصد مطمئنی را در این درس به دست آورند.
تاریخ اسلام
سؤالات امسال درس تاریخ اسلام از سطح خوبی برخودار بوده و با مطالعه دقیق منابع امکان پاسخگویی به بیشتر سؤالات برای داوطلبان وجود داشته است. تعداد سؤالات خیلی دشوار در مجموعه سؤالات امسال این درس 2 سؤال میباشد. پراكندگی سؤالات برای دورههای مختلف تاریخ اسلام مناسب بوده و در این بخش به منابع و تاریخنگاری توجه کمتری شده و در عوض به بخش نبوت نگاهی ویژه شده است. در این درس 9 سؤال به عصر جاهلی و نبوت، 1 سؤال به دوره خلفای راشدین، 9 سؤال به سه دوره اموی، عباسی و فاطمی، 1 سؤال به منابع و 2 سؤال به فرق اسلامی اختصاص یافته است. در این درس به مباحثی چون ممالیک، عثمانی و تاریخنگاری توجه نشده و توجه به بحث منابع نیز ناچیز بوده است ولی دوره نبوت توجهی ویژه را به خود اختصاص داده است. به نظر میرسد بیشتر سؤالات این درس از كتاب تاریخ اسلام از علیاکبر فیاض و كتاب دولت عباسیان و دولت امویان از سهیل طقوش طرح شده است.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 96 همانند سالیان گذشته شامل 30 سؤال بوده است که از این تعداد 15 سؤال به زبان عمومی و 15 سؤال به زبان تخصصی اختصاص داشته است. در درس زبان عمومی امسال نیز همانند سال گذشته سؤالات بخش واژگان به صورت جای خالی و سؤالات گرامر در قالب کلوز تست طراحی شده بود. از نظر تعداد سؤالات تغییری وجود نداشت و برای پاسخ دادن به سؤالات واژگان تنها استفاده از کتاب زبان عمومی مدرسان شریف که بسیار جامع تر از کتاب 504 و سایر کتاب های لغت کنکور است می توانست کافی باشد. در بخش گرامر نیز کتاب مدرسان شریف کاملاً نکات گرامری لازم را پوشش می دهد. نکته مهم دیگری که باید در نظر داشت کاربرد نکات گرامری در قالب جمله و متن است به صورتی که بتوان به سؤالات کلوز تست به درستی پاسخ داد. مطالعه متون انگلیسی نیز می تواند سبب افزایش مهارت داوطلب در پاسخ دهی به سؤالات بخش واژگان گردد. در نتیجه به داوطلبان توصیه می شود در برنامه مطالعه شان بررسی متن و جملات انگلیسی را با موضوعات متعدد بگنجانند.
در بخش زبان تخصصی نیز مشابه سال گذشته از 3 متن استفاده شده و در رابطه با هر یک از این متون 5 سؤال مطرح شده است و هر سه متن در سطح متوسطی (نه سخت و نه بسیار ساده) قرار دارند. لازم به ذکر است که داوطلبان تنها با استفاده از تکنیک های درک مطلب قادر به پاسخگویی به عمده سؤالات این بخش می باشند.
عربی
در مجموعه سؤالات امسال درس عربی در قسمت ترجمه تکیه بر روی قرآن و نهج البلاغه بود و در قسمت ترجمه اشعار نیز از کتاب المجانی الحدیثه بهره گرفته شده بود. داوطلبان لازم است برای تسلط بر قسمت ترجمه، حتماً نهج-البلاغه وکتاب المحانی الحدیثه مخصوصاً جلد سوم را به خوبی مطالعه کنند. در قسمت قواعد نیز حتماً بر روی دروس حفظی مانند انواع حالت های مثنی و جمع و قسمت تصغیر و نسبت و عدد تمرکز داشته باشند. برای مطالعه ی قواعد توصیه می شود داوطلبان در وهله اول از کتاب مبادی العربیه و در وهله دوم از کتاب مؤسسه که ترکیبی از کتاب های مبادی العربیه و جامع الدروس العربیه است استفاده کنند و برای تثبیت قواعد تست های فراوانی را حل نمایند تا بتوانند درصد بالایی را در این درس کسب کنند.
کلیات مسایل ادبی
در سؤالات امسال درس کلیات تعداد سؤالات حفظی نسبت به سؤالات مفهومی بسیار کاهش یافته است. علی رغم این که در سال های اخیر تعداد زیادی از سؤالات این بخش به درس تاریخ ادبیات اختصاص داده می شد، امسال طراحان با تغییر رویکرد، سهم درس هایی چون عروض و بلاغت را در بخش کلیات ادبی افزایش داده اند. لذا از دروس عروض و قافیه و بیان و بدیع نسبت به گذشته سؤالات بیشتری طرح شده است. در بخش دستور زبان فارسی، طراحان توجه ویژه ای به «دستور تاریخی» داشته اند و سعی کرده اند مباحث مختلف دستور را در بافت تاریخی آن و ضمن ابیات و جملات برگزیده شده از متون کهن ادب پارسی، مورد پرسش قرار دهند. نکته دیگر آن که روش طراحی سؤالات عروض و قافیه نیز در کنکور امسال تغییر کرده است. امسال طراحان سعی کرده اند سؤالات این درس را از صورت ساده گذشته که فقط به نام بحر توجه داشت خارج نمایند و با مورد سؤال قرار دادن وزن و بحر یا دوگانه خوانی اوزان سؤالات پیچیده تری پیش روی داوطلبان قرار دهند.
نثر فارسی
سؤالات نثر فارسی کنکور امسال از نظر سبک و سیاق کاملاً پیرو سؤالات سال قبل بوده اند و سعی طراحان بیشتر بر آن بوده است تا مفاهیم را مورد سؤال قرار دهند و حفظ لغات و عبارات کمتر مورد توجه طراحان بوده است. کتاب کلیله و دمنه همواره منبع طرح بسیاری از سؤالات درس نثر فارسی بوده است. توصیه میشود داوطلبان عزیز بر ابیات عربی، ضربالمثلها و کنایات این کتاب مسلط باشند و تنها به مطالعه کوتاه آن بسنده نکنند و چندین بار با دقت، توضیحات و تعلیقات این کتاب را مطالعه فرمایند. علاوه بر کتاب کلیله و دمنه، کتب گلستان و تاریخ بیهقی نیز از منابع اصلی طرح سؤالات درس نثر فارسی هستند. کتاب گلستان در حوزه مفاهیم، بسیار مهم است و امسال سؤالات نسبتاً دشواری از آن طرح شده است. سؤالات مفهومی آزمون امسال شباهت بسیار زیادی به سؤالات مفهومی آزمون های آزمایشی مدرسان شریف داشته اند و داوطلبانی که در این آزمون ها شرکت کرده اند به راحتی توانسته اند از عهده پاسخ-گویی به این سؤالات برآیند.
در آزمون امسال شمار سؤالات مطرح شده از منابع فرعی نیز افزایش یافته است و کتاب های قابوس نامه، تاریخ جهانگشا، کشف الاسرار و مرصاد العباد منبع پرسش های نسبتاً زیادی قرار گرفته اند. درک قرابت مفهومی برای پاسخ دهی به سؤالات مطرح شده از کتاب های کلیله و دمنه و گلستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای پاسخ دهی به سؤالات کتاب تاریخ بیهقی داشتن تسلط نسبی بر معنای عبارات ناگزیر است. با توجه به این که کتاب نثر فارسی مدرسان شریف از جامعیت بسیار خوبی برخوردار است، داوطلبان می توانند با مطالعه این کتاب و شرکت در آزمون های آزمایشی این مؤسسه به کسب درصد بالایی در این درس امیدوار باشند.
نظم فارسی
در سؤالات درس نظم فارسی امسال نسبت به سال های قبل تحولی را شاهد بودیم و انگیزه ی این تحول بیشتر از هر چیز، گزینش داوطلبان مسلط تر و آگاه تر به متون نظم فارسی است. در سال های گذشته همواره کتب حافظ، خاقانی و مثنوی به عنوان منابع اصلی کنکور مطرح بوده و بخش عمده ای از سؤالات درس نظم را به خود اختصاص داده اند و کتب شاهنامه، ناصرخسرو و حدیقه سنایی، منابع فرعی محسوب شده و کمتر مورد سؤال واقع شده اند. اما در کنکور امسال بخش اعظم سؤالات درس نظم فارسی مربوط به کتب مثنوی و شاهنامه بوده است. کتب مذکور از آنجا که از امهات متون و کلید درک و فهم ادبی بوده و همچنین معیار درک صحیح متون دیگر می باشند مورد توجه بیشتر طراحان قرار گرفته اند. معمولاً سؤالات مطرح شده از مثنوی آن چنان وقت گیر نیستند و می توانند به بالا رفتن درصد داوطلبان در این درس کمک کنند. در آزمون امسال سؤالی از مخزن الاسرار طرح نشده و علاوه بر آن تعداد سؤال های مطرح شده از خاقانی نیز کم شده است و مطرح شدن سؤالاتی از منابع فرعی مانند قصاید ناصرخسرو و یا سنایی، درجه دشواری سؤالات آزمون را بالا برده است.
سؤالات نظم در کنکور امسال عموماً مفهوم محور بوده اند و آن هم به صورت نفی مفهوم (کدام گزینه هم مفهوم نیست؟) که نمونه های بسیاری از این-دست سؤالات در آزمون های آزمایشی مدرسان شریف مطرح شده است و داوطلبانی که سابقه شرکت در این آزمون ها و مواجهه با این سؤالات را داشته اند با سرعت و دقت بیشتری به این گونه سؤالات پاسخ داده اند زیرا این قبیل سؤالات دقت و مهارت بیشتری را می طلبند. از جمله نکات قابل توجه دیگر در سؤالات امسال درس نظم، لزوم آگاهی داوطلب از تلمیحات قرآنی و احادیث است که نمونه هایی از این قبیل سؤالات نیز در آزمون-های آزمایشی مدرسان شریف به دفعات مطرح شده بود.