الکترومغناطیس
به طور کلی باید گفت که در سال 1399، ساده ترین سطح سوالات الکترومغناطیس در طول 10 سال اخیر را شاهد بودیم که در آن حتی یک سوال سخت (و حتی رو به سخت!!) وجود نداشت. داوطلبی که این درس را مفهومی مطالعه کرده بود، به راحتی می توانست درصد بسیار بالایی (مثلاً 90%) در این درس کسب کند.
- سؤال 115 : این سوال مربوط به شرایط مرزی الکتریسیته است و سطح آن ساده است. داوطلب به راحتی و تنها با حفظ بودن فرمول های مربوطه، قادر به حل سوال می باشد.
- سؤال 116 : سوالی بسیار ساده و مربوط به بخش بار های الکتریکی و محاسبه میدان الکتریکی است. به شرط آن که داوطلب این درس را مفهومی خوانده باشد و از خواص کره ی هادی به خوبی مطلع باشد، تنها در عرض چند ثانیه و بدون استفاده از محاسبات قادر به پاسخ گویی این سوال می باشد.
- سؤال 117 : این سوال که از مبحث نیروی مغناطیسی مطرح شده است، از نظر سختی جزو سوالات متوسط رو به پایین آزمون محسوب می شود و تنها کافی بود داوطلب کمی دقت داشته باشد. همچنین تکنیک رد گزینه نیز قابل استفاده بود.
- سؤال 118 : یک سوال ساده دیگر اما این بار از بخش پتانسیل دو قطبی های الکتریکی و همچنین پتانسیل الکتریکی مطرح شد. تنها با دانستن مفاهیمی همچون بار سطحی ناشی از قطبیدگی و روابط پتانسیل عددی، به راحتی می توان به این سوال پاسخ داد.
- سؤال 119 : این سوال از بخش میدان های الکتریکی است و در آن به روابط میدان ناشی از چگالی بار صفحه ای نیاز بود. سطح این سوال نیز کاملاً ساده ارزیابی می شود.
- سؤال 120 : گشتاور مغناطیسی جزو مباحث محبوب طراحان سوالات کنکور ارشد است و باید برای پاسخ گویی به سوالات درس الکترومغناطیس، به خوبی آن را فرا گرفت. سوال فوق جزو سوالات متوسط آزمون محسوب می شود. آن چیزی که برای حل این سوال اهمیت دارد، توانایی محاسبه یک انتگرال برداری است.
- سؤال 121 : یک سوال کاملاً ساده دیگر این بار از بخش مقاومت الکتریکی. با جایگذاری پارامترها و هندسه مسئله، در فرمول مربوط به محاسبه مقاومت الکتریکی، پاسخ این سوال به سادگی به دست می آمد.
- سؤال 122 : در این سوال، ظرفیت خازن کره ای مورد سوال واقع شده و این سوال نیز به راحتی جزو دسته سوالات ساده و یا حتی بسیار ساده قرار می گیرد. داوطلبی که به روابط مربوط به خازن کروی تسلط دارد، به راحتی به این سوال پاسخ می دهد.
- سؤال 123 : همانـند سوال 117، این سوال نیز مربوط به مبحث نیرو است و سطح دشواری سوال را می توان متـوسط ارزیابی کرد. با دقت در گزینه ها مشخص است که در حل این سوال، دقت در محاسبات اهمیت بالایی دارد چرا که تمامی گزینه ها فرم یکسانی دارند و تنها در یک ضریب متفاوت اند. البته تنها با مشخص کردن جهت نیرو، دو مورد از گزینه ها قابل حذف بودند.
- سؤال 124 : سوالی دیگر از مبحث خازن اما این بار در مورد خازن های صفحه ای. سطح این سوال نیز بسیار ساده است.
- سؤال 125 : این سوال از مبحث اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی است و شاید بتوان آن را ساده ترین سوال الکترومغناطیس در این آزمون دانست. تنها با در نظر گرفتن این نکـته که در نقاط در راستای جریان، میدان مغنـاطیسی صفر می باشـد، مسئـله به شکلی تبـدیل می شود که نمونه آن در هر رفرنس و کتابی حل شده است. آن هم به عنوان یک تمرین مقدماتی و ساده!!
- سؤال 126 : آخرین سوال درس الکترومغناطیس در کنکور ارشد، مربوط به محاسبه چگالی جریان سطحی است. این سوال نیز مانند اکثریت سوالات این آزمون دشواری خاصی ندارد و جزء سوالات آسان محسوب می شود.
الکترونیک
- در آزمون کارشناسی ارشد سال 99، سطح سؤالات الکترونیک تقریباً متوسط بود. روال سوالات در کنکور بدین گونه است که معمولاً یک سوال از مبحث دیود و کاربردهای آن مطرح میشود. امسال نیز سوال اول درس الکترونیک از مبحث دیود بود که نه سخت بود و نه ساده، یک سوال معمولی که خیلی جاها مشابه آن تکرار شده است.
- سوال ۶۲ در مورد سوئینگ متقارن یک تقویت کننده امیتر مشترک بود که سوال متوسطی ارزیابی میشود. در این سوال میبایست مقدار DC ولتاژ خروجی، مقدار بیشینه و مقدار کمینه ولتاژ خروجی محاسبه شود تا دامنه نوسان متقارن به دست آید.
- سوال ۶۳ یک سوال ساده است که با استفاده از ویژگی های آپ امپ ایدهآل به راحتی پاسخ آن به دست می آید و نیاز به توضیح بیشتر نیست.
- سوال ۶۴ یکی از سوالهای تقریباً سخت است چرا که شاید مشابه آن کمتر جایی دیده شده باشد. در این سوال که از فصل ترانزیستورهای FET طرح شده است، می بایست بیشینه ولتاژ خروجی طبقه اول (M1) در بازهای که مقدار منبع جریان تغییر میکند به دست آید که این با نوشتن معادلات و مشتق گیری از آن به راحتی به دست می آید و سپس پاسخ سوال نیز به دست میآید.
- سوال ۶۵ از آن دسته سوالاتی است که روند حل آن ساده است، اما اینکه چگونه جریانهای بایاس بین دو طبقه تقسیم شود تا بیشینه بهره به دست آید شاید کمی دانشجو را به شک بیندازد و به فکر فرو ببرد اما بیشینه بهره، زمانی حاصل میشود که جریانهای بایاس هر دو طبقه برابر باشد. این سوال از این نظر که شاید کمی شک برانگیز باشد آن را جز سوالهای سخت میتوان دستهبندی کرد.
- سوال ۶۶ نیز ترکیبی از تقویت کننده امیتر مشترک با مناع جریان است که نمونههای مشابه آن زیاد است. منتهی دادهی صورت مسئله به گونهای است که رابطه بهرهی به دست آمده، کمی باید مرتب شود تا بتوان از داده صورت مسئله استفاده شود. در کل سوال متوسطی ارزیابی میشود. سوال ۶۷ ، زمانبر است و نیاز به نوشتن چند معادله دارد تا بتوان بهره مدار را به دست آورد. در واقع معادلات جریان و ولتاژ سیگنال کوچک ترانزیستورها بایستی نوشته شود تا پس از حل این معادلات بتوان بهره مدار را محاسبه کرد. این سوال نیز جزو سوالهای سخت این آزمون ارزیابی میشود.
- سوال ۶۸ نیز که یکی از سوالات پرتکرار کنکور ارشد است. نکتهی سوال این است که مسیر کلکتور در این سوال باز نیست و برای محاسبه مقاومت ورودی بایستی منبع تست گذاشت تا بتوان آن را به دست آورد.
- سوال ۶۹ نیز که یک سوال ساده از مبحث رگولاتورهای ولتاژ است نیاز به توضیح بیشتر ندارد به راحتی با به یاد داشتن روابط، حل میشود.
در آزمون امسال و سالهای گذشته از مبحث تقویت کننده توان سؤالی مطرح نشد در حالی که این مباحث پای ثابت سؤالات سالهای گذشته بودند.
تجزیه و تحلیل سیگنالها و سیستمها
سطح کلی سؤالات متوسط و کمی دشوارتر از سال های اخیر ارزیابی میشود. تعداد سؤالات هر فصل از توزیع مناسبی برخوردار نبود و از روال اخیر کنکور تبعیت نمیکرد. برای مثال چهار سؤال از خواص سیستم مطرح شده بود، که این تعداد در کنکور سالهای اخیر حداکثر دو سوال بود.در کل برای درس تجزیه و تحلیل سیگنالها و سیستمها میتوان گفت سطح سؤالات در آزمون امسال کمی دشوارتر از سؤالات سال98 بود. اما داوطلبان با مطالعه قبلی و شرکت در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف میتوانستند درصد قابل قبولی کسب نمایند.
- سؤالات 103، 104، 105 و 110 از فصل سیگنال ها و سیسستم ها، مبحث خواص سیستمها مطرح شده بودند؛ نکات سؤالات 103 و 110 از نکات پرتکرار می باشند و نیز سطح این سؤالات ساده میباشد؛ اما سؤالات 104 و 105 نسبتاً سطح بالاتری داشتند.
- سؤال 106 از فصل سیستم های LTI مطرح شده بود؛ سؤال 106 متوسط رو به بالا بود که مشابه آن با تغییر عدد قبلاً مطرح شده بود. البته سؤالات 112 و 113 نیز مربوط به سیستم های LTI بودند اما چون راه حل بهتر، استفاده از تبدیل Z بود، آن ها را جزو سؤالات آن مبحث به شمار خواهیم آورد.
- سؤال 107 از مبحث تحلیل فوریه سیگنالهای پیوسته در زمان مطرح شده بود. سؤال 107 سؤالی متوسط رو به بالا بود که حجم محاسبات آن نیز نسبت به سؤالات معمول زیادتر بود.
- سؤال 108، از فصل تبدیل لاپلاس با سطحی متوسط و ایدهای تکراری بود.
- سؤالات 109، 111 و 114 از مبحث تحلیل فوریه سیگنالهای گسسته در زمان، مطرح شده بودند؛
- سؤال 109 ساده و تکراری با تغییر عدد بود.
- سطح سؤال 111 نیز متوسط رو به پایین بود و داوطلب از خواص سری فوریه گسسته زمان باید کمک میگرفت که از مباحث پر تکرار بود. سؤال 114 از بخش سری فوریه گسسته زمان، سوال بسیار ساده ای بود و تنها نیاز به دانستن تعریف سری فوریه داشت؛ البته تمام گزینه ها اشتباه بودند اما یکی از گزینهها تنها در یک علامت منفی با جواب صحیح تفاوت داشت و احتمالاً این تست به صورت تأثیر مثبت لحاظ شود.
- سؤالات 112 و 113 از فصل تبدیل Z مطرح شده بودند؛ البته در هر دو سؤال مستقیماً از تبدیل Z سخنی به میان نیامده بود و صرفاً راه حل سادهتر برای حل سؤالات استفاده از تبدیل Z بود لذا میشود سؤالات را جزو سؤالات فصل سیستمهای LTI در نظر گرفت. سؤال 112 محاسباتی طولانی تر از حد معمول داشت اما سؤالی متوسط و نه دشوار شناخته میشود. سؤال 113 نیز از سؤالات بسیار روتین و پرتکرار کنکورهای جدید و قدیم بود و سطحی ساده داشت.
معادلات دیفرانسیل، ریاضیات مهندسی و آمار و احتمالات
بخش ریاضیات آزمون امسال نیز مشابه سالهای اخیر متشکل از 15 سؤال بود که سهم هر یک از دروس معادلات دیفرانسیل، ریاضیات مهندسی و آمار و احتمالات 5 سؤال بود. در بخش معادلات دیفرانسیل تعداد سؤالات هر مبحث، از قاعده چندین سال اخیر تبعیت میکرد و یک سؤال از فصل معادلات دیفرانسیل مرتبه اول، دو سؤال از معادلات دیفرانسیل مرتبه دوم، یک سؤال از فصل حل معادلات دیفرانسیل با استفاده از سری های توانی و در نهایت یک سؤال از فصل تبدیل لاپلاس و کاربردهای آن مطرح شده بود.
- سؤال 31 مربوط به فصل معادلات دیفرانسیل مرتبه دوم بود که با استفاده از راهنمایی سؤال، به سادگی قابل حل بود و تنها دقت در انجام عملیات مورد نیاز بود تا داوطلب به گزینه صحیح برسد.
- سؤال 32 مربوط به فصل معادلات مرتبه اول مبحث مسیرهای متعامد بود که سؤالی ساده با ایدهی تکراری ارزیابی میشود.
- سؤال 33 مربوط به فصل معادلات مرتبه دوم بود که سطح آن متوسط به شمار میرفت.
- سؤال 34 از فصل تبدیل لاپلاس و کاربردهای آن مطرح شده بود که بین سؤالات درس معادلات دیفرانسیل در سال 99 شاید سخت ترین سؤال به شمار میرفت چرا که ایدهی مورد نیاز برای حل آن، در کنکورهای سالهای اخیر دیده نمیشود؛ البته که حل آن غیر ممکن نبود و مشابه آن در مثال های حل شدهی کتاب معادلات دیفرانسیل مدرسان شریف یافت میشود.
- سؤال 35 به عنوان آخرین سؤال درس معادلات دیفرانسیل از فصل حل معادلات دیفرانسیل با سریهای توانی، سؤالی بسیار ساده و پرتکرار شناخته میشود. در مجموع سطح سؤالات این درس ساده ارزیابی می شود و انتظار میرفت که داوطلبان با مطالعه کتاب و حل کنکورهای سالهای اخیر به سادگی هر پنج تست را پاسخ دهند.
- سؤال 36 از مبحث سری فوریه، ساده بود و برای حل آن تنها نیاز به دانستن روابط ابتدایی سری فوریه و فرمول طلایی مثلثاتی از ریاضیات دبیرستان بود؛ البته میان گزینهها، دو گزینه صحیح به چشم میخورد که احتمالاً این سؤال به صورت تأثیر مثبت هنگام تصحیح حساب شود.
- سؤال 37 از مبحث انتگرال فوریه، متوسط به شمار میرود؛ برای حل آن تنها نیاز به دانستن تعریف انتگرال فوریه بود اما از دیدگاه محاسباتی، سؤالی طولانی به شمار میرفت و بهنسبت دقت بیشتری نیاز داشت.
- سؤال 38 از مبحث مسائل شرایط مرزی حرارت بود که متن سؤال در نگاه اول جدید به نظر میرسید اما سؤالی بسیار ساده بود.
- سؤال 39 از فصل انتگرال مختلط سؤالی متوسط بود که مشابه آن در کنکور سال 89 مطرح شده بود.
- سؤال 40 سؤالی متوسط و تکراری از فصل نگاشت بود
در بخش آمار و احتمالات طبق معمول یک سؤال از مباحث آنالیز ترکیبی و احتمال مطرح شده بود. از بحث متغیرهای تصادفی نیز چهار سؤال وجود داشت که در یکی از آنها مفاهیمی از فصل توزیعهای آماری وجود داشت که یک سؤال ترکیبی به شمار میرفت. همچنین بر خلاف سال گذشته از فصل نظریه برآوردی سؤالی به چشم نمیخورد. در کل سطح سؤالات در این بخش متوسط رو به پایین ارزیابی میشود و کمی از سال گذشته سادهتر بود.
- سؤال 41 سؤالی ساده و با ایدهی تکراری از بحث آنالیز ترکیبی است که معمولاً داوطلبان را با مشکل مواجه نمیکند و بسیاری از داوطلبان با دانش دبیرستان قادر به پاسخ گویی به آن هستند.
- سؤال 42 نیز یک سؤال ساده و تکراری از بحث امید ریاضی مربوط به فصل متغیرهای تصادفی بود.
- سؤال 43 از بحث مولد ممان متغیر تصادفی فصل متغیرهای تصادفی بود که جزو مباحث پرتکرار کنکور نیست ولی سطح سؤال ساده به شمار میرفت.
- سؤال 44 نیز از سؤالات تکراری مربوط به فصل متغیرهای تصادفی بود که سطح متوسط رو به پایین داشت
- سؤال 45 سؤالی ترکیبی از فصل متغیرهای تصادفی و توزیعهای آماری بود که تنها سؤال نسبتاً دشوار بخش آمار به شمار میرفت. در مجموع سؤالات خاص و جدیدی مطرح نشده بود و انتظار میرود که اگر داوطلب به کتاب مدرسان شریف تسلط متوسط داشته باشد و کنکورهای سالهای گذشته را نیز حل کرده باشد، تمام سؤالات را بتواند پاسخ دهد.
سیستمهای کنترل خطی
در درس کنترل خطی کنکور امسال (سال 99) میتوان گفت سطح سؤالات به مراتب سادهتر از سال 98 بود و از لحاظ دشواری به سال 97 شباهت بیشتری داشت ( به خصوص در مبحث جبران ساز ها) و از لحاظ زمان بری عمده سوالات راه حلی کوتاه داشتند و همانند سال های گذشته از مفاهیم پایه درس کنترل خطی استفاده شده بود. داوطلبانی که کنکورهای سالهای اخیر و آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف و کتاب کنترل خطی مدرسان شریف را مطالعه کرده بودند، میتوانستند به درصد قابل قبولی در این درس دست یابند.
به رسم هر سال یک سوال از قسمت معادل سازی مکانیکی طرح شده بود (سؤال 91) که سطح سوال متوسط بود و نکته خاصی نداشت. اما مبحث تحلیل فرکانسی( نایکوییست و بود) نسبت به سال های گذشته سوال بیشتری را به خود اختصاص داده بود ولی سوالات آن در همان سطح متوسط و آسان طبقه بندی می شود
- سوالات 93 (به صورت ترکیبی)، 95، 96 و 97 : سوالاتی که از مباحث اولیه طرح شده اند به سادگی با داشتن دانش پایه ای و حل سوالات کنکور سال های گذشته به راحتی در زمان کم قابل حل بودند
- (سوالات 92، 99، 100 و 102) : در مبحث مکان ریشه ها یک سوال رسمی و یک سوال مفهومی وجود داشت که همانند سایر سوالات، در کنکور های سال های گذشته سوالات مشابهی داشتند (94 و 101).
اما در مبحث جبران ساز در سال 99 فقط یک سوال وجود داشت (سوال 98) که نسبت به سال گذشته بار مفهومی و علمی کمتری داشت اما به نسبت حل، زمان بر بود. مشابه این سؤالات تماماً در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف مطرح شده است. به طور خلاصه از لحاظ دشواری می توان طبقه بندی زیر را انجام داد.
- سوالات آسان: (6 سوال از 12 سوال) 92-94-95-97-99-100
- سوالات متوسط: (4 سوال) 91-93-96-101
- سوالات دشوار یا زمان بر : (2 سوال) 98 و 102
ماشینهای الکتریکی (1 و 2) و تحلیل سیستمهای انرژی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 1399 مشابه سال گذشته 10 سؤال از دروس ماشین های الکتریکی 1 و 2 طرح شده است. سطح سؤالات ساده ارزیابی می شود و میتوان گفت که طراح، سؤالات مشخص و آسانی را برای آزمون طراحی کرده است. اما از نظر محاسباتی سؤالات نسبت به سال های اخیر سنگینتر می باشند. در این آزمون:
- 5 سؤال از درس ماشین 1
- 5 سؤال نیز از درس ماشین 2
طراحی شده است. در درس ماشین 1:
- 1 سؤال از فصل اول (مدارهای مغناطیسی)
- 1 سؤال از فصل دوم (مبدل های الکترومکانیکی)
- 3 سؤال از فصل سوم (ماشین های جریان مستقیم)
طرح شده است که این قاعده در سال های اخیر (به جز کنکور سراسری سال 98) نیز دیده میشود. برای درس ماشین 2، نیز مشابه چندسال گذشته 2 سؤال از فصل اول (ترانسفورماتورها) و 3 سؤال از فصل دوم (موتور القایی) طرح شده است.اولین سؤال ماشین:
- سؤال 76 از فصل موتورهای القایی طرح شده است. این سؤال عیناً بدون تغییر عدد در کنکور سال 93 مطرح شده بود و داوطلبی که کنکور سالهای اخیر را بررسی کرده بود، به سادگی قادر به پاسخ گویی سوال بود.
- سؤال 77، یک سؤال ساده و مفهومی از مفاهیم پایهی موتورهای القایی بود. سومین سؤال، سؤال 78، نیز سؤالی از فصل موتورهای القایی مبحث پخش توان در موتور القایی بود که سؤال نسبتاً جدیدی بود؛ حل این سوال نیاز به مفاهیم پیچیدهای نداشت اما از نظر محاسباتی استاندارد نبود.
- سؤال 79 آزمون یک سؤال ساده و پرتکرار از فصل ماشینهای جریان مستقیم بود.
- سؤال 80 یک سوال به ظاهر جدید از فصل مدارهای مغناطیسی بود اما مفاهیم مورد نیاز برای حل سوال بسیار ساده بودند که همین باعث میشود به عنوان یکی از سادهترین سؤالهای آزمون محسوب شود؛ البته در نگاه اول ممکن است مشکل به نظر برسد و به همین دلیل برخی از داوطلبان سؤال را رد کنند.
- سؤال 81 یک سؤال کاملاً تکراری از فصل مبدل های الکترومکانیکی بود که البته تمام گزینه ها اشتباه بودند؛ اما با توجه به اینکه یکی از گزینهها بسیار مشابه به جواب صحیح است و در کلید سازمان سنجش نیز به عنوان گزینه صحیح مشخص شدهاست، احتمالا به صورت تأثیر مثبت در نظر گرفته میشود و برای تمام داوطلبان حذف نمیشود.
- سؤال 82 یک سوال متوسط از فصل ماشینهای جریان مستقیم مبحث موتور سری بود که مشابه آن در کنکور سال 97 مطرح شده بود. سؤال 83 نیز یک سوال متوسط از فصل ماشینهای جریان مستقیم مبحث موتور شنت بود که عین آن سؤالی تاکنون مطرح نشده بود، اما در کنکور سال 92 سوالی مشابه وجود داشت که البته سختتر بود.
- سؤال 84 از فصل ترانسفورماتورها مبحث بازده 24 ساعته بود که سطح این سؤال نیز ساده بود اما در این سوال نیز مانند سؤال 78، محاسبات غیر استاندارد بود. آخرین سؤال ماشین،
- سؤال 85 نیز از فصل ترانسفورماتورها طرح شده است که کمی متفاوت و جدید بود و میتوان گفت نسبت به دیگر سؤالات درس ماشین، کمی پیچیده تر بود؛ در عین حال نکته خاصی در این سؤال وجود نداشت و انتظار می رفت داوطلبانی که این فصل را درست مطالعه کردهاند بهراحتی این سؤال را حل نمایند.
در کل میتوان گفت سطح سؤالات از نظر علمی مشابه چند سال اخیر و نیز متوسط رو به ساده بوده است ولی از نظر محاسباتی چند سؤال نسبتاً سنگین و مشابه کنکورهای قبل از سال 90 وجود داشت. البته داوطلبان با مطالعه کامل کتاب مدرسان شریف و تسلط داشتن بر کنکورهای سالهای اخیر میتوانستند درصد مطلوبی را کسب کنند.
در بخش سیستمهای انرژی الکتریکی نیز همانند سال 98 ، 5 سوال طراحی شده بود که از نظر سطح دشواری با سؤالات سال قبل برابری میکرد. در کنکور سال 98 تعداد سؤالات هر فصل، با تغییرات اساسی روبرو شد و از قاعدهی چند سال اخیر قبل از خود پیروی نکرد. برای مثال پس از حدود 15 سال مجدداً از فصل پخش بار اقتصادی سؤال طرح شد که باعث غافلگیری بسیاری از داوطلبان گردید. این روال در کنکور 99 نیز تکرار شد و تعداد سوالات هر فصل شبیه به کنکور 98 بود. لذا اگر داوطلبان به سوالات کنکور 98 مسلط بودند، از پس سوالات این کنکور نیز به سادگی بر می آمدند.
- سؤال 86 از فصل پارامترهای خط انتقال مطرح شده بود که به ظاهر سؤال جدیدی بود و مشابه آن تا کنون مطرح نشده بود. اما مفاهیم پیچیدهای برای حل سؤال، مورد نیاز نبود و سطح سؤال را می توان متوسط ارزیابی کرد.
- سؤال 87 از فصل مدل و عملکرد خط انتقال بود که ایده تکراری داشت و سؤالی ساده و مفهومی به شمار میآید.
- سؤال 88 از فصل پخش بار اقتصادی بود، اما به دلیل اینکه با نمونه سؤالهای موجود از این فصل اندکی تفاوت داشت سؤالی متوسط به حساب می آید.
- سؤال 89 یک سؤال بسیار روتین و تکراری از فصل مدل و عملکرد خط انتقال بود و در نهایت سؤال 90 نیز یک سؤال ساده، تکراری و مشابه کنکور 98 از فصل پخش بار بود.
مدارهای الکتریکی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 همانند سال گذشته 15 سؤال، مدار طرح شده بود که در کل سطح سؤالات متوسط رو به پایین بودند و فقط یک سؤال جدید بود که مشابه آن در سال های اخیر دیده نشده است. تعداد سؤالات از درس مدارهای الکتریکی 1 برابر 7 سؤال و تعداد سؤالات درس مدارهای الکتریکی 2 برابر 8 سؤال بودند.
درس مدارهای الکتریکی 1
دو سؤال از فصل مبانی مدارهای الکتریکی، قضایای اولیه مدار و قضایای تونن و نورتن، دو سؤال از فصل مدارهای مرتبه اول، یک سؤال از فصل مدارهای مرتبه دوم و دو سؤال از فصل تحلیل حالت دائمی سینوسی مطرح شده بود؛ همچنین از فصل القاءکنائی متقابل سؤال مستقل وجود نداشت و دقیقاً همانند کنکور سال 98، مفاهیم پایه ای آن در فصل شبکه های دو دریچه ای درس مدارهای الکتریکی 2 مورد پرسش قرار گرفته بود.
درس مدارهای الکتریکی 2
بر خلاف سالهای اخیر از دو فصل گراف و معادلات حالت، سؤالی مطرح نشده بود. اما طبق روال اخیر، دو فصل تبدیل لاپلاس و توابع شبکه و فرکانس های طبیعی بیشترین سهم سؤالات را داشتند و به ترتیب سه و یک سؤال از آن ها مطرح شده بود؛ معمولاً نیز هر سال از این دو فصل سرجمع چهار یا پنج سؤال دیده میشد. از فصل قضایای شبکه برخلاف سال های اخیر که بدون استثناء یک سؤال از قضیه تلگان یا هم پاسخی دیده می شد امسال سؤالی مطرح نشده بود.
همچنین دو سؤال از فصل شبکههای دو دریچهای مطرح شده بود که با توجه به طرح شدن سه سؤال از این فصل در سال گذشته، به نظر میرسد که این فصل جدیداً بیشتر مورد توجه طراحان قرار دارد چرا که تا کنکور سال 97، حداکثر یک سؤال از این فصل دیده میشد و در نهایت از فصل مدارهای غیرخطی و تقویتکنندههای عملیاتی، دو سؤال مستقیم مطرح شده و همچنین در یکی از سؤالات فصل شبکههای دو دریچهای، تقویت کننده عملیاتی به کار رفته بود. میتوان گفت در این کنکور، طراح نسبت به المان های غیرخطی و دیودها بر خلاف کنکورهای 97 و 98 که هر کدام سه سؤال از این مباحث داشتند، بی اهمیت بوده است.
در مجموع میتوان گفت توزیع سؤالات هر فصل، از روند سالهای اخیر پیروی نکرده است و تمرکز روی دو درس مدارهای الکتریکی 1 و 2 یکسان بوده است؛ در حالی که روند سالهای اخیر به این ترتیب بوده که درس مدارهای الکتریکی 2 از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است. البته لازم به ذکر است که رعایت نکردن توزیع سؤالات باعث به چالش کشیدن داوطلبان حاضر در جلسه کنکور نمیشد و سؤالات عجیبی به چشم نمی خورد. مشابه تمام سؤالات آزمون سال 99، بدون استثناء در کتابهای مدارهای الکتریکی 1 و 2 مدرسان شریف وجود داشت و داوطلبان مسلط به این دو کتاب بی شک قادر به پاسخ گویی سؤالات و کسب درصد بالا بودند. اکنون به تحلیل مختصر هر سؤال می پردازیم:
- سؤال 46 از فصل مدارهای غیرخطی و تقویتکنندههای عملیاتی، سؤالی بسیار پرتکرار و ساده به شمار میرفت.
- سؤال 47 نیز به همین ترتیب، یک سؤال روتین و پر تکرار از فصل مبانی مدارهای الکتریکی بود که تنها نیاز به دقت در انجام عملیات ریاضی داشت.
- سؤال 48 نیز یک سؤال ساده و بسیار پرتکرار از فصل مدارهای مرتبه اول بود. در سؤال 49 از فصل مدارهای غیر خطی و تقویتکنندههای عملیاتی نیز از ایدهای تکراری در سالهای اخیر استفاده شده بود.
- سؤال 50 در نگاه اول یک سؤال کلاسیک کلیدزنی از مدارهای مرتبه دوم بود اما به دلیل حل شدن ساده تر در حوزه لاپلاس، آن را به عنوان سؤال فصل تبدیل لاپلاس و توابع شبکه به شمار میآوریم؛ سطح این سؤال متوسط بود.
- سؤال 51 نیز یک سؤال متوسط و البته تکراری از فصل مدارهای مرتبه دوم بود که دقیقاً مشابه آن در کنکور سال 98 مطرح شده بود. سؤال 52 از فصل تبدیل لاپلاس و توابع شبکه نیز سؤالی با ایده تکراری و سطح ساده بود.
- سؤال 53 نیز به همین ترتیب، جزو سؤالات بسیار پرتکرار و ساده از فصل مدارهای مرتبه اول ارزیابی میشود. همانطور که انتظار میرود، سؤال 54 نیز تکراری و از فصل تبدیل لاپلاس و توابع شبکه بود؛ سطح علمی سؤال ساده ارزیابی میشود ولی برای حل کردن صحیح آن، نسبت به باقی سؤالات نیاز به دقت بیشتری داشت چرا که از نظر محاسباتی کمی طولانیتر بود.
- سؤالات 55 و 56 از فصل حالت دائمی سینوسی مطرح شده بودند که سؤال 55 تقریبا هرساله تکرار میشود و چه از نظر علمی و چه محاسباتی، از سؤالات سادهی کنکور 99 به شمار میرود. اما سؤال 56 تنها سؤال این کنکور بود که مشابه آن در کنکورهای سال های اخیر دیده نشده است و سطح سؤال دشوار بود؛ ممکن بود اگر داوطلبی روابط مورد نیاز برای حل تست را حفظ نباشد، از پس حل کردن تست بر نیاید. گرچه استخراج روابط مورد نیاز در زمان استاندارد درس مدار، با توجه به کوتاه بودن دیگر سؤالات ممکن بود.
- سؤال 57 در نگاه اول ممکن بود یک سؤال از فصل مدارهای مرتبه دوم به نظر برسد؛ اما با نگاه دقیقتر، داوطلب در مییافت که در حل سؤال تنها از روابط فصل اول یعنی مبانی مدارهای الکتریکی استفاده می شود. این سؤال تکراری نبود اما سطح آن نیز ساده به شمار میرود.
- سؤال 58 یک سؤال کلاسیک، پر تکرار و ساده از فصل فرکانسهای طبیعی بود و احتمالا جزو سؤالاتی بود که اکثر داوطلبان به سادگی میتوانستند به پاسخ آن برسند.
- سؤالات 59 و 60 نیز هر دو از سؤالات پر تکرار و سادهی فصل شبکه های دو دریچهای بودند که در سؤال 59 تقویتکننده عملیاتی به چشم میخورد و میتوان آن را سؤالی ترکیبی به شمار آورد. یعنی در مجموع تنها سؤالی که مشابه آن در کنکورهای سال های اخیر وجود نداشت سؤال 56 بود که البته در مثالهای حل شدهی کتاب مدرسان شریف نمونهی آن وجود داشت.