تاریخ شهر در ایران
در کنکور 98 در این درس تعداد سوالات سرفصل شهرنشینی ـ شهرگرایی و شهرسازی قبل از اسلام با حفظ سطح آنها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. و از طرف دیگر به تعداد سوالات شهرنشینی از سبک بین الملل تا انقلاب افزوده شده است در صورتی که از این مبحث در کنکور سال گذشته سوالی مطرح نشده بود.
با توجه به این که در مباحثی مانند شهرنشینی از سبک بین الملل تا انقلاب، شهرنشینی بعد از انقلاب و مکتب اصفهان در کنکور سال گذشته سوالی طرح نشده بود اما شاهد حضور این مباحث در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف بودیم به طوری که تمام مباحث را به خوبی پوشش داده بود، زیرا در واقع نمیتوان به صورت قطع ازین مباحث صرف نظر کرد و دیده شده است هر چند که در سالهای متمادی تعداد سوالات آن متفاوت باشد اما گریزی به این مباحث زده شده است.
از مبحث شهرنشینی پس از انقلاب اسلامی به صورت معمول سوالی طرح نمیشود اما امسال سوالی که مربوط به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد میباشد در کنکور وجود داشت که این اتفاق درست است که بعد از انقلاب رخ داده است اما از دست آوردهای شهرنشینی بعد از انقلاب محسوب نمیشود.
تاریخ و مبانی نظری
در کنکور 98 مانند سالهای گذشته حدود یک سوم از سوالات به مبحث تاریخ جهان اختصاص داده شده است و سطح دشواری سوالات از دو سال گذشته کمی بیشتر شده ولی غیر قابل پاسخگویی نبوده است.
با توجه به تحلیل تعداد سوالات در هر درس میتوان دریافت که طی چند سال متمادی تغییر چشمگیری در تعداد سوالات دروس مختلف تاریخ ایجاد نشده است و هیچ درسی تعداد سوالات آن افزایش یا کاهش چشمگیری نداشته است. اما مطلبی که واضح است این است که سطح سوالات تاریخ هر سال رو به دشواری پیش میرود و نیاز به مطالعه دقیقتر و موشکافانهتری دارد تا داوطلبان بتوانند سوالات مفهومیتر را پاسخ دهند.
در آزمونهای مرحلهای و جامع مدرسان شریف نیز سعی شده است سطح کمی سوالات هماهنگ با تعداد سوالات هر فصل باشد. علاوه بر آن از منابع گستردهتری سوالات طرح شوند که پرسپکتیو جامعتری به داوطلبان ارائه شود زیرا همانطور که گفته شد سوالات کنکور به سمت مفهومیتر شدن در پیش هستند، حتی گاهاً مباحثی وجود دارند که از جوانب مختلف از آنها سوال مطرح میشود تا بیانگر این موضوع باشند که داوطلب باید کاملاً موشکافانه مطالعه داشته باشد و صرفاً به حفظ کردن نپردازد. زیرا بر اساس باور عموم ماهیت دروسی مانند تاریخ حفظی میباشند که همانطور که در کنکور شاهد هستیم این نکته نقض میشود.
درک عمومی معماری
در درس درک معماری، سر فصل اصول طراحی بیشترین تعداد سوالات را به خود اختصاص میدهد. که با مقایسه کنکور سه سال 96 ، 97 و 98 متوجه میشویم که تعداد سوالات این سرفصل رو به افزایش میباشد و سطح سوالات به سمت مفهومیتر شدن پیش میرود. پس از آن معماری اسلامی و ابنیه سنتی ایران بیشترین سوالات را به خود اختصاص میدهند که در کنکور امسال و سال گذشته شاهد افزایش تعداد سوالات این مبحث نسبت به سال 96 بودیم البته سطح سوالات این مبحث با سال گذشته یکسان میباشد.
دروسی مانند پرسپکتیو و سایه از مباحثی هستند که میتوان به صورت قطع گفت که هر سال حداقل یک سوال از آنها مطرح میشود که این نشان دهنده اهمیت این سرفصلها میباشد. همچنین تعداد سوالات مفهومی و یا محاسباتی در این مبحث طی سالهای متمادی روند رو به رشد یا ثابتی را طی میکند.
در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف نیز به مباحث اصول طراحی و معماری اسلامی و ابنیه سنتی ایران و پرسپکتیو و سایه توجه ویژهای شده است. همچنین تلاش بر این بود که تعداد سوالات مفهومی در این آزمونها بیشتر باشد تا داوطلبان با چالشهای بیشتری روبرو شوند، از این رو داوطلبان بتوانند با آمادگی کامل در جلسه کنکور حاضر شوند.
درک عمومی معماری منظر
در کنکور 98 سطح سوالات درک منظر نسبت به سال 97 تغییری نداشته اما کنکور 96 به مراتب دشوارتر از کنکور 97 و 98 بوده است. در کنکور امسال نیز سرفصل تاریخ باغ و منظر ایران مانند هر سال از مهمترین مباحث و با بیشترین تعداد سوالات نسبت به باقی مباحث میباشد. همچنین تعداد سوالات مبحث تاریخ باغ و منظر در جهان و معاصر نیز طی سه سال گذشته سیر صعودی طی کرده است.
با این حال پس از منظر ایران، این مبحث از مواردی بود که در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف نیز بسیار مورد توجه طراحان سوالات قرار میگرفت. گیاه شناسی از دروسی میباشد که نمیتوان به طور کل از آن صرف نظر کرد زیرا تا سال گذاشته حداقل 1 الی 2 سوال از آن ارائه میشده است اما امسال سوالی دیده نشد. مباحث نظری منظر نیز بسیار مورد توجه میباشند و هر سال حداقل 2 سوال از آن مطرح میشود. مبحث اقلیم نیز از آن مواردی است که گاهی تکرار میشود و گاهی سوالی از آن وجود ندارد ولی با این حال نباید از آن غافل بود.
به طور کلی میتوان گفت که سوالات درک منظر در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف از نظر تعداد سوالات در هر مبحث و سطح سوالات با کنکور امسال قرابت داشته است و توانسته است آمادگی لازم را برای داوطلبان بوجود آورد.
دروس فنی ساختمان
در کنکور 98 مانند سالهای گذشته، هر سال که می گذرد شاهد افزایش تعداد سوالات در درس ایستایی هستیم اما همچنان سطح سوالات طی چند سال گذشته در یک رده قرار دارند.
در کنکور امسال از مبحث عناصر و جزئیات سوالی طرح نشده بود و به جای آن از تاسیسات الکتریکی و آکوستیک سوال آمده بود که به مدت سه سال متوالی است از تاسیسات مکانیکی سوالی طرح نشده است.
در آزمونهای مرحلهای و جامع مدرسان شریف نیز تلاش بر این بود که بیشترین تعداد سوالات از ایستایی طرح شود اما در عین حال نباید از دروسی مانند تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و آکوستیک غافل ماند زیرا این دروس بصورت غیر قابل پیش بینی میباشند و نمیتوان اطمینان قطعی داد که دیگر در کنکور سراسری تکرار نخواهند شد، درست مانند درس آکوستیک که در سالهای 96 و 97 سوالی از آن وجود نداشت و اما در سال 98 حاضر شد، در حالی که سوال سادهای بود و امکان صد در صدی پاسخ دادن به آن با مطالعه پیشین وجود داشت.
مبحثی که بعد از ایستایی همیشه به طور منظم از آن سوال مطرح میشود درس تنظیم شرایط محیطی میباشد که در طی سه سال گذشته سطح آن تغییری نکرده و تعداد آن بین 2 تا 4 سوال مانده است. قابل ذکر است که در آزمونهای آزمایشی نیز به این درس توجه بسیاری شد و تلاش بر آن بود که سوالات هم سطح با سوالات کنکور طراحی شود.
به طور کلی انتظار میرود داوطلبان آزمونهای مدرسان شریف با آمادگی کامل در جلسه کنکور حاضر شده باشند و توانسته باشند درصد بالایی در این درس کسب نمایند.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان شامل دو بخش عمومی و تخصصی، به روال سالهای قبل در سه بخش و عنوان کلی (واژگان، نکات دستوری و Reading) تقسیمبندیی شده است.
15 سؤال زبان عمومی در دو بخش جای داده شده که
- 10 سؤال از واژگان
- 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است.
سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک شامل 5 سؤال می باشد.
بخش واژگان شامل 10 سؤال است و داوطلب در صورت مطالعه دقیق منابعی مانند 504، واژه و لغات ضروری تافل میتواند در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد. در بخش کلوز تست نیز 5 سؤال طرح شده و داوطلب در صورتی که نکات گرامری را مورد مطالعه قرار دهد، توانایی پاسخ به سؤالات این بخش را خواهد داشت. بهتر است داوطلبان در صورت عدم مطالعه در هر کدام از این بخشها از طریق حدس و گمان به سؤالات پاسخ ندهند.
بخش زبان تخصصی همانند سال گذشته شامل 3 متن و هر یک شامل 5 سؤال می باشد. در صورتی که داوطلبی برای مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی را كه به لحاظ محتوا سادهتر است برای پاسخگویی انتخاب کند.
مبانی بازسازی پس از سانحه
در این درس بیشترین سوالات از حوزه بازسازی و ساماندهی طرح میشود که در کنکور 98 شاهد افزایش تعداد سوالات در این سرفصل بودیم. باورها، دشواریها و اصول راهبردی و مدیریت اردوگاهها و سکونتگاههای موقت از سرفصلهایی هستند که در اولویت دوم قرار دارند و همیشه در آزمونها تکرار میشوند و تعداد سوالات آنها روند صعودی دارد.
اما این مباحث که از مهمترینها هستند نسبت به سال گذشته به لحاظ سطح دشواری تغییری نداشتهاند. گونه شناسی اسکان موقت نیز از موارد مورد توجه بود اما امسال تعداد سوالات این موضوع کاهش پیدا کرده است. سایر موارد از مباحثی هستند که باید در زمان مطالعه به آنها پرداخته شود اما در اولیتهای آخر قرار میگیرند.
در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف نیز طبق پیشبینی انجام شده بیشترین تمرکز برروی مباحث بازسازی و ساماندهی و باورها، دشواریها و اصول راهبردی و مدیریت اردوگاهها و سکونتگاههای موقت بود و سعی شد سوالات به نحوی طراحی شوند که داوطلب در مطالعه منابع این درس ریزبینانه تر برخورد کند.