تاریخ و مبانی نظری
با توجه به بررسی سؤالات آزمونهای كارشناسی ارشد سالهای 92 و 93 (بهمن 92) میتوان گفت در درس تاریخ معماری پراکندگی سؤالات تغییر کرده بود اما تعداد سؤالهای آسان و سخت طبق روال سالهای پیش بود و در مجموع با وجودی که برخی از سؤالات بسیار سخت و مفهومی بودند انتظار درصدهای پایین نمی رود.
در بحث معماری اسلامی، تعداد سؤالات کمتر شده بود اما به تعداد سؤالات بخش غرب افزوده شده بود اما سؤالات این درس برخلاف روال دروس فنی به سمت مفهومی شدن نمیرود و هنوز حفظیات ضروریاند .
در مورد منابع مشاهده میشود که با خواندن تعدادی از کتابهای مهم هم میتوان به تعداد زیادی از سؤالات پاسخ داد مانند کتاب سبک شناسی دکتر پیرنیا و کتاب معماری غرب دکتر قبادیان.
دروس فنی
مطابق روال سالهای پیش بیشترین تعداد سؤالات در دروس فنی به دروس ایستایی اختصاص داده شده اما با کمال تعجب پراکندگی سؤالات که در سالهای پیش تقریباً تثبیت شده بود تغییر کرده به نحوی که از بحث پایداری و ناپایداری که در سالهای پیش در مواردی حتی چند سؤال مطرح میشد یک سؤال هم آورده نشده و تعداد سؤالات بحث تیرها و خرپاها کمتر شده بود و از مبحث نانو كه تصور میشد حتماً سؤال طراحی شود خبری نبود.
همچنین در درس عناصر سؤالات عموماً مفهومی و نزدیک به مباحث ایستایی مطرح شده بودند. اما با کمال تعجب یک سؤال از مدیریت پروژه هم که قبلاً سابقه نداشت آورده شده بود.
در قسمت سؤالات تاسیسات و تنظیم شرایط هم مطابق روال سالهای گذشته سؤالها مشکلتر شده و منابع به سمت منابع استانداردی مانند مباحث ساختمان نزدیک شده است. در مجموع با وجودی که سؤالات در مواردی بسیار سخت بودند اما كسب درصدهای نسبتاً متوسطی انتظار میرود.
درک عمومی معماری
بودجهبندی کلی سؤالات سال 93 (بهمن 92) مانند سال 92 بود. هیچ سوال درک ایستایی و طراحی در این دو آزمون دیده نمیشد و حدود نیمی از سؤالات به مبانی نظری معماری مربوط بودند.
سؤالاتی که در سال 93 (بهمن 92) از استانداردها و قوانین طرح شده بود، هر دو از مباحث شهرداری و ضوابط انتخاب شده بود. این سؤالات بر خلاف سال های گذشته با دانش کلی از ابعاد و اندازه های پایه قابل پاسخ گویی نبودند.
- سؤالات پرسپکتیو آزمون 93 شامل سؤالات ساده سخت بود.
- سؤالات معماری سنتی و اقلیمی هم با داشتن درکی کلی از اصول طراحی اقلیمی قابل پاسخگویی بود.
در اینجا باید متذکر شد که طرح سؤالات با موضوع روستا تبدیل به بخش ثابت سؤالات درک عمومی معماری شده و روندی ادامه دار به نظر میرسد. طرح سوال از ایستگاه مترو نیز در سال های 92 و 93 به چشم میخورد و پیش از آن سابقه نداشته است.
به طور کلی سؤالات درک عمومی معماری امسال بیشتر متوجه جنبه های طراحانه و اصول طراحی معماری بود و کمتر (اما سختتر) به ضوابط میپرداخت. در بین این سؤالات، موضوع برنامه فیزیکی و دانهبندی واحدهای فضایی طرح و همچنین پرسش از آنچه که اصول اولیه طراحی نامیده میشود نقش پررنگتر و تعداد بیشتری دارند.
درک عمومی منظر
در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) بیشتر مباحث مربوط به مبحث درک منظر بوده و کمتر به طرح سوالاتی از مباحث تاریخ منظر ایران و جهان پرداخته شده است.
به طور کلی سطح آزمون كارشناسی ارشد 93 (بهمن 92) در درس درك عمومی منظر 93 از سؤالات منظر سال های گذشته مشکل تر بوده به طوری که تنها با تجزیه و تحلیل دقیق امکان پاسخدهی به سؤالات وجود دارد. نحوه رسیدن به جواب در مورد این سؤالات به سؤالات درک عمومی بسیار شبیه است.
در این بین طرح سؤالات از مطالب حفظی منظر نیز وجود داشته که بسیار آسان طرح شده است اما بیشتر سؤالات از مفاهیم منظر و به نوعی طراحی منظر مطرح شده است. قابل ذكر است به كلیه داوطلبین عزیزی كه قصد شركت در آزمون كارشناسی ارشد سراسری 94 (بهمن 93) را دارند توصیه میشود حتماً منابع جدید را با دقت بیشتری مطالعه نمایند.