اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی
در آزمون كارشناسی ارشد سراسری سال 92 (بهمن 91) نحوه پخش شدن و بودجهبندی سوالهای درس اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی بیشتر مربوط به مباحث مکانیک سیالات، رئولوژی، آحاد و ابعاد، انتقال حرارت و تبخیر میباشد نکته درخور توجه کاهش تعداد سوالهای مربوط به مبحث اصول طراحی در آزمون سراسری سال 92 (11 سوال) نسبت به 91 (16 سوال) میباشد و همچنین سوالهای مربوط به بخش مهندسی در سال 91 اکثراً به صورت مفهومی مطرح شده اما در کنکور 92 در بخش مهندسی، بیشتر به صورت فرمولی و محاسباتی طراحی شده است.
به طور کلی سوالهای کنکور 91 نسبت به 92 مفهومیتر، قابل تاملتر و سختتر طرح شدهاند.
تكنولوژی مواد غذایی
در آزمون سراسری كارشناسی ارشد سال 92 (بهمن 91) سوالات تكنولوژی متشكل از 45 سوال بوده (نسبت به سال قبل تغییری از نظر تعداد نداشته است) كه از تكنولوژی های قند، لبنیات، غلات، اصول نگهداری، كنسرو، روغن و تعداد سوالات هر كدام از این تكنولوژیها از 6 تا 9 سوال متغیر است.
در كنكور سال 92 تعداد سوالات روغن 8 تست بوده كه نسبت به سوالات 91 تغییر نكرده و تعداد سوالات قند 92، 6 تست بوده كه نسبت به سال 91، یك تست كمتر شده و تكنولوژی كنسرو 6 سوال بوده كه نسبت به سال 91 تغییر نداشته و تكنولوژی غلات در سال 92، 7 سوال بوده كه این تعداد نسبت به تعداد سال 91 تغییری نداشت و تكنولوژی اصول نگهداری 7 سوال كه نسبت به سال 91 یك تست بیشتر شده و تكنولوژی لبنیات 10 سوال بوده كه نسبت به سوالات لبنیات سال 91 یك تست بیشتر شده است.
سوالات تكنولوژی روغن سال 92 از نظر سطح نسبت به سوالات سال 91 تغییری نداشته و از نظر سختی در یك سطح بوده، سوالات تكنولوژی قند سال 92 مقداری سختتر و دارای یك سوال مفهومی نسبتاً جدید میباشد و سوالات تكنولوژی كنسرو سال 92 نسبت به سال 91 مفهومیتر و دارای مسئله بوده و تكنولوژی غلات نسبت به سال 91 آسانتر بوده و داوطلب به راحتی به سوالات پاسخ داده و تكنولوژی لبنیات هم در سال 92 و 91 در یك سطح قرار دارد و در كل طراحی تست تكنولوژی سال 92 به نحوی بود كه علاوه بر تسلط بر مفاهیم، دقت و سرعت داوطلب در محاسبات را نیز میطلبید.
ریاضیات
سوالات ریاضیات رشته مهندسی صنایع غذایی از مباحث ریاضی عمومی 1 و 2 هستند كه در هر سال از مباحث مشابهی سوالات طرح میشوند. سوالات سال 91 و 92 نیز از مباحث مشابه زیادی برخوردار بودند. سوالات هر دو سال (91 و 92) تقریباً هم سطح بودند و فقط در بعضی مباحث مثل محاسبه و دیفرانسیلگیری، مساحت محصور بین توابع سال 92 سختتر بود و در مبحث معكوس توابع سال 91 سختتر از سال 92 بود و مباحث بیشتری پوشش داده شده بود.
در هر دو سال (91 و 92) تقریباً میتوان گفت كه سوالی در سطح خیلی دشوار وجود نداشت و دانشجو میتوانست با مطالعه دقیق و كامل مباحث همه سوالات را به راحتی (شاید به جز در یك یا دو مورد) پاسخگو باشد.
زبان تخصصی
به طور کلی زبان كارشناسی ارشد در این رشته از 30 سوال عمومی و تخصصی تشکیل شده است. این سوالات از 15 سوال عمومی که شامل 10 سوال واژگان که مانند چند سال اخیر از کتاب essential words for TOEFl طراحی شده است و 5 سوال مربوط به بخش Cloze Test است که بیشتر از دانش گرامری دانشجو برای پاسخگویی استفاده كرده است.
اما 15 سوال تخصصی از 3 متن تخصصی طراحی شده بود که در مقایسه با سال گذشته تقریباً در یك سطح قرار داشتند، با توجه به این موضوع كه متون زبان تخصصی ممكن است هر سال از منابع متفاوت و نامشخص طرح شود، مطالعه بیشتر متون مرتبط و آشنایی با لغات و اصطلاحات تخصصی به داوطلبان توصیه میشود.
شیمی مواد غذایی
در آزمون كارشناسی ارشد سراسری سال 92 تعداد سوالات نسبت به سال قبل تغییری نداشت و 25 سوال برای این درس در نظر گرفته شده بود.
سوالهای شیمی مواد غذایی کنکور سراسری کارشناسی ارشد سال 92 ، مربوط به مباحث پروتئینها، لیپیدها، آب، قندها و مواد معدنی میباشد که مشابه کنکور سالهای گذشته بوده و تقریباً 85% سوالها از 3 مبحث پروتئین، لیپیدها و قندها میباشد اما نکته قابل توجه این است که سوالهای آزمون سال 91 نسبت به آزمون سال 92 مفهومیتر، قابل تاملتر و سختتر هستند و دانشجو میبایست با تسلط كامل بر كلیه مباحث و مطالعه كامل منابع سرجلسه حضور مییافت.
میكروبیولوژی مواد غذایی
در آزمون كارشناسی ارشد سراسری سال 92 (بهمن 91) سوالهای میکروبیولوژی مواد غذایی بیشتر مربوط به مباحث فساد مواد غذایی، بیماریها، طبقهبندی میکروارگانیسمها، روشهای شناسایی میکروارگانیسمها و عوامل موثر بر رشد و نمو میکروارگانیسمها میباشد و نکته در خور توجه در کنکور 92 مربوط به افزایش قابل توجه سوالات این بخش است و این که در کنکور سالهای گذشته خیلی به این مباحث پرداخته نمیشد و اکثر سوالها از مباحث فساد، بیماریها و طبقه بندی میکروارگانیسمها طرح میشد.
به طور کلی سوالهای کنکور 91 نسبت به 92 مفهومیتر و سختتر هستند و به داوطلبانی كه قصد شركت در آزمون سراسری 93 را دارند پیشنهاد میشود با مطالعه كلیه منابع و مباحث امكان از دست دادن درصد خود را در آزمون كاهش دهند.