آمار و روشها و فنون برنامهریزی
درس آمار رشته برنامهریزی شهری آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) همانند سال گذشته شامل 25 سؤال بود كه از نظر مباحث مطرح شده و سؤالات تفاوت چندانی با سال گذشته (92) نداشت. ساختار سؤالات به همان شكل قبلی بود و تنها در پراكندگی سؤالات در میان مباحث مختلف متفاوت بود. این درس كه دو بخش آمار و روش و فنون را شامل میشود، دارای سؤالاتی محاسباتی، مفهومی و حفظی است.
سؤالات محاسباتی مربوط به آمار كمی دشوار بوده و سطح آنها نسبت به سال قبل بالاتر و مفهومیتر شده است. در سؤالات آزمون (93) 9 تست مربوط به روشها بود و مابقی سؤالات از مباحث آمار طراحی شده بودند كه سؤالات از بخشهای نمونهگیری، آمار توصیفی، توزیعها، رگرسیون و … بودند. عمده تمركز طراحان بر بخش آمار توصیفی با 5 سؤال و متغیرهای تصادفی بوده است.
تاریخ شهر و شهرسازی
از درس تاریخ شهر و شهرسازی در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) همانند سال گذشته 25 سؤال مطرح شده بود كه سؤالات آزمون 93 نسبت به آزمون 92 كمی سادهتر به نظر میرسید. توجه شود كه در آزمون 93 سؤالات در بین مباحث مختلف به گونهای پراكنده بود كه اكثر مباحث موجود را پوشش داده و داوطلبان برای كسب درصد مناسب در این درس باید تمام كتاب را به دقت مطالعه میكردند.
این در حالی است كه در كنكور 92 از خیلی از مباحث سؤالی طرح نشده بود. به هر حال سؤالات آزمون 93 بیشتر جنبه حفظی داشته و تنها در یك مورد (یك تست) داوطلبان حتی با مطالعه دقیق منابع مختلف نیز در پاسخگویی به آن دچار مشكل میشدند.
مباحث عمومی شهرسازی ایران
در درس مباحث عمومی آزمون کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی شهری، منطقهای و مدیریت شهری سال 93 (بهمن 92) بیشترین حجم سؤالات در وهله اول به مباحث عمومی و گذشته شهرسازی ایران به ویژه با نگاهی به تاریخ شهرسازی ایران بر میگردد و در مرحله بعد سؤالات مراجع شهر و شهرسازی و طرحهای توسعه شهری در رتبه دوم قرار گرفتهاند و در رتبه سوم سؤالات مربوط به بحث جمعیت و آمار در شهرسازی که بیشتر سؤالات حفظی نیز هستند، مطرح شده است.
در هنگام بررسی روند تغییر سؤالات و بررسی و مقایسه تطبیقی سؤالات در سال 93 و 92 به این مهم رسیدیم که در سال 1393 بیشتر سؤالات در بین کتب مختلف توزیع شده است. سؤالاتی از کتاب هویت شهر، مدیریت شهری و … مطرح شده است که در آزمون دکترای شهرسازی نیز دیده میشود و میتوان به این نتیجه رسید که سطح سؤالات کارشناسی ارشد و دکترا در رشته شهرسازی به یکدیگر نزدیک میباشد.
به طور کلی در مورد مباحث مورد سؤال، به نظر میرسد در آزمون سال 93 جامعیت طرح تست از كلیه مباحث، بیشتر از آزمون سال 92 میباشد.از سوی دیگر به دلیل ماهیت درس مباحث عمومی در شهرسازی غالب سؤالات به صورت حفظی میباشد و داوطلبان بهتر است علاوه بر تسلط مفهومی بر مباحث شهرسازی ، نکات خاص و ویژه را به خاطر بسپارند.
مبانی نظری برنامهریزی شهری
درس مبانی نظری آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) با تعداد 30 سؤال از نظر تعداد و سطح سؤالات و نوع آنها با توجه به منابع طرح سؤالات تفاوت چندانی با آزمون سال گذشته نداشته است.
تنها تغییراتی كه در آزمون 93 (بهمن 92) نسبت به سال گذشته مشاهده میشود نحوه پراكندگی سؤالات این درس در مباحث مختلف است. چرا كه از مباحثی چون مدلها و نظریهها، ترافیك، مسكن، مدرنیسم، تاریخ شهر و … كه سال گذشته مورد توجه طراحان سؤال نبوده است سؤالات متعددی در كنكور سال 93 مطرح شده بود و به مباحثی مثل پدافند غیر عامل، مدیریت شهری، محیط زیست و اقتصاد شهری كه سال گذشته سؤالاتی از آنها طرح شده بود توجهی نشده و سؤالی طراحی نشده بود.
مجموعاً برخی سؤالات نسبت به سال قبل سختتر و برخی از مباحث مشابه آسانتر طرح شده بود و با احتساب این موارد میتوان گفت كه آزمون 93 (بهمن 92) از نظر دشواری تقریباً با سال گذشته در یك سطح بوده است.