اصلاح نباتات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 رشته زراعت واصلاح نباتات، در درس اصلاح نباتات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای خودناسازگاری، نرعقیمی، وراثت پذیری، اصلاح گیاهان خودگشن و دگرگشن، پلی پلوئیدی، آپومیکسی، اصلاح خصوصی بوده است. بر خلاف سال 93 از مبحث اصلاح خصوصی بیشترین سوالات آمده بود درحالی که درسال 93 که تأکید اصلی به روی اصلاح گیاهان خودگشن و دگرگشن بود در اصلاح عمومی ولی سال 94 قسمت اعظم سوالات از اصلاح خصوصی و اصلاح گیاهان مانند گندم جو، چغندر، و… آمده بود. سطح سوالات سال 94 از سوالات سال 93 بالاتر ولی از سال 92 پایینتر بودن لازم است که تعداد سوالات مفهومی در این درس به مراتب بیشتر است و باید برای پاسخ دادن به قسمت اعظم سوالات به مطالب کامل مسلط بود. بیشتر سؤالات از كتابهای دكتر باقری، دكتر فارسی، دكتر ارزانی و اصلاح خصوصی دكتر محمدی طرح شده بود.
اصول مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی و علف های هرز
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درسهای اصول مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی و علفهای هرز بودجهبندی مباحث بیماریهای گیاهی (ویروس، باکتری، قارچ و نماتد) در آزمون 94 تقریباً دو برابر آزمون سال 93 بوده است. از سوی دیگر مبحث روشهای کنترل آفات و سم شناسی نیز به همان نسبت قبلی افزایش پیدا کرده. ولی از مبحث علفهای هرز نسبت به سال 93 کمتر سوال طرح شده است و بیشتر به بحث کنترل علفهای هرز پرداخته شده است و باید خاطر نشان شد که منابع مبحث مربوط به بیماریهای گیاهی از دانشگاه شیراز بوده به طوریکه تمام سوالات داخل این جزوات قابل مشاهده است و بحث کنترل آفات نیز علاوه بر جزوه درسی دکتر رسولیان بسیاری از این سوالات طرح شده در دو سال اخیر از کتاب اصول مبارزه با آفات دکتر سراج از دانشگاه شهید چمران مطرح شده است. در آزمون سال 94 مباحث مربوط به علفهای هرز نسبت به سال قبل بیشتر بوده است و از بخش علفکشها نسبت به سال 93 سوالات بیشتر طرح شده است.
اکولوژی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس اکولوژی عوامل محدود کننده، تعاریف علم اکولوژیک، چرخه انتقال انرژی نسبتاً مشابه سال 93 بوده است. از طرف دیگر با توجه به مشابه بودن سوالات مباحث تعاریف علم اکولوژیک و عوامل ایجادکننده تنوع، این بخش از سوالات آزمون سال 94 بیشتر به سمت اصول عوامل اقلیمی سوق پیدا کرده است و 5 سوال از قسمت اصول نگهداری مطرح شده است. برخلاف سایر مباحث در درس اکولوژی، در قسمت زنجیره های انتقال انرژی سوالات سال 94 دشوارتر از سال گذشته است.
قسمت عمدهی سوالات مبحث اکولوژی مربوط به عوامل اقلیمی و روابط متقابل بین موجودات زنده میباشد. سوالات بیشتر مربوط به بخشهایی میباشند که بیشتر از چشم دانشجو دور مانده مانند جوامع آبی که در انتهای کتاب ذکر شده است. در پایان میبایست به این نکته اشاره کرد که سوالات مفهومی- محاسباتی در سال جاری طرح نشده و سوالات حفظی بخش عمده ای از آزمونهای 94را شامل می شود اما کیفیت سوالات در سال 94 بالاتر و از سویی دیگر انتخاب مباحث کاربردیتر در زمینه عوامل اقلیمی موجب دشوارتر بودن نسبی سوالات آزمون 94 شده بود. بیشتر سؤالات هم از كتاب اكولوژی اردكانی طرح شده بود.
آمار و احتمالات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 رشته زراعت واصلاح نباتات، در درس آمار واحتمالات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای شاخصهای تمایل مرکزی و پراکندگی، احتمالات، توزیع نمونههای کوچک، توزیعهای احتمالی، رگرسیون، همبستگی، کای اسکوئر و قضاوت های آماری بوده است. بر خلاف سال 93 از مبحث احتمالات بیشترین سوالات آمده بود امسال از بحث رگرسیون و همبستگی و توزیع نمونههای کوچک و قضاوت آماری بیشتر سوال آمده بود. که این نشان میدهد داوطلبان از این پس باید نیم نگاهی به این قسمت بیشتر داشته باشند بر خلاف سال 92، 93 از تعداد سوالات محاسباتی کمتر شده و به سوالات مفهومی اضافه سطح سوالات سال 94 با سوالات سال 93 در یک حد بوده است و تغییر چندانی نداشته است. درس آمار بیشتر به سمت سوالات مفهومی پیش میرود تا محاسباتی پس درک کامل فرمولها و… لازم میباشد. بیشتر سؤالات از كتابهای دكتر عبدالمجید رضایی طرح شده بود.
بیوشیمی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 94 (بهمن 93) در درس بیوشیمی هم مانند سال گذشته تعداد سوالات 25 تایی بود بیشترین تعداد سوالات آزمون حفظی بوده و بیشتر سعی شده بود از مطالب پایهای سوال مطرح شود، فصولی که دارای بیشترین تعداد سوال بوده از نظر اهمیت کاملاً مشخص بودند و گسترهی فصول تحت سوال قرار گرفته نسبت به سالهای گذشته کمتر شده بود. نکته قابل توجه طرح سوال از مبحث آنزیم و کوآنزیم بود که در سال های گذشته توجه خاصی به این مبحث نشده بود. بیشتر سوالات از كتابهای استرایر و دکتر احسانی و لنینجر طرح شده بود.
زبان تخصصی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 94 (بهمن 93) از 15 سوال درس زبان تخصصی برخلاف سال گذشته که 2 سوال از فصل واژگان و 13 سوال از فصل درک مطلب بود، 3 سوال از فصل واژگان و 12سوال از فصل درک مطلب طرح شده بود. زبان تخصصی در سال 94 از 3 متن تخصصی تشکیل شده بود و از سطح استانداردی برخوردار بود.
خاک شناسی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس خاکشناسی عمومی، تعداد سوالات مفهومی و محاسباتی افزایش پیدا کرده بود و سطح این سوالات در مقایسه با سال 93 دشوارتر بود که توجه بیشتری را میطلبید. البته باید توجه داشت که در آزمون سال 94به بخش مواد آلی و میکروارگانیسمهای خاك توجه بیشتری شده بود ولی به نسبت، این سوالات از سطح متوسط و راحتی برخوردار بودند. در نهایت بیشتر سؤالات از كتاب خاكشناسی عمومی شهلا محمودی طرح شده بود.
زراعت
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 رشته زراعت واصلاح نباتات، در درس زراعت، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای زراعت عمومی، علوفه، صنعتی ، غلات، دیم کاری و حبوبات و گیاهان دارویی بوده است. بر خلاف سال 93 از مبحث گیاهان دارویی و حبوبات 4 سوال آمده بود که این نشان میدهد داوطلبان از این پس باید نیم نگاهی به این دو درس هم داشته باشند بر خلاف سال 93 که تاکید اصلی و قسمت اعظم سوالات از زراعت علوفه و صنعتی آمده بود امسال قسمت اعظم سوالات مربوط به زراعت عمومی بود سطح سوالات سال 94 از سوالات سال 93 بالاتر ولی از سال 92 پایینتر بودن لازم است که تعداد سوالات مفهومی در این درس به مراتب کمتر بوده و با خواندن متن صحیح دروس میتوان به قسمت اعظم سوالات پاسخ داد.
ولی این نکته باید توجه کرد با توجه به اینکه امسال از دروس حبوبات و دارویی 4 سوال آمده بود نشان میدهد از این پس هم باید این دو درس را وارد دروس زراعت کرد.بیشتر سؤالات از كتابهای صنعتی خواجهپور، زراعت خواجهپور، علوفه هادی كریمی، دیمكاری عوض كوچكی و غلات سیادت و كاشانی طرح شده بود.
ژنتیک
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 رشته زراعت واصلاح نباتات، در درس ژنتیک، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای میوز و میتوز، ژنتیک مندلی، جهش، کراسینگ اور، پلی پلوئیدی و ژنتیک مولکولی بود. بر خلاف سال 93 از مبحث ژنتیک مولکولی برخلاف سالهای قبل کمتر از 50 درصد آمده بود که این نشان میدهد داوطلبان از این پس باید توجه بیشتری به ژنتیک کلاسیک داشته باشند بر خلاف سال 93 که تأکید اصلی و قسمت اعظم سوالات به صورت مفهومی بود، سال 94 بیشتر جنبه حفظ کردنی داشتن سطح سوالات سال 94 از سوالات سال 93 بالاتر ولی از سال 92 پایینتر بودن لازم است که تعداد سوالات مفهومی در این درس به مراتب کمتر بوده و با خواندن متن صحیح دروس میتوان به قسمت اعظم سوالات پاسخ داد.
ولی این نکته باید توجه کرد با توجه به اینکه امسال از قسمت ژنتیک کلاسیک بیشتر سوال آمده بود نشان میدهد از این پس هم باید این قسمت توجه بیشتری کرد. بیشتر سؤالات از كتابهای دكتر یزدی صمدی، ژنتیك استانسفیلد و ژنتیك دكتر میرلوحی طرح شده بود.
طرح آزمایشات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس طرح و آزمایشات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای طرح کامل تصادفی، بلوک، مربع لاتین ، آزمون مقایسه میانگینها، فاکتوریل، اختلاط، مقایسات گروهی و حبوبات و کرتهای خرد شده بوده است. بر خلاف سال 93 از مبحث سه طرح پایه کامل تصادفی، بلوک و مربع لاتین بیشترین سوالات آمده بود درحالی که بر خلاف سال 93 که تأکید اصلی و قسمت اعظم سوالات فاکتوریل آمده بود. سطح سوالات سال 94 از سوالات سال 93 بالاتر ولی از سال 92 پایینتر بودن لازم است که تعداد سوالات مفهومی در این درس به مراتب بیشتر است و باید برای پاسخ دادن به قسمت اعظم سوالات به مطالب کامل مسلط بود. بیشتر سؤالات از كتابهای دكتر ولیزاده و مقدم طرح شده بود.
فیزیولوژی گیاهان زراعی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته زراعت و اصلاح نباتات ، توجه بیشتری به فصول تثبیت دی اکسید کربن در جوامع گیاهی و تغذیه و روابط آب درون گیاه شده بود که به نسبت سوالات مربوط به فصل تثبیت دی اکسید کربن سطح بالاتری داشتند. ولی در مقابل سوالات مربوط به بخش فتوسنتز و تنفس کاهش چشمگیری را در سال 94 نشان داد و از سطح پایینتری برخوردار بودند. در سال 94 گرایش بیشتر به سمت مفاهیم حفظی شده بود. اما به طور کلی سوالات آزمون فیزیولوژی گیاهان زراعی سال 94 سطح نسبتاً دشوارتری نسبت به سال 93 داشتند. بیشتر سوالات از کتاب فیزیولوژی گیاهان زراعی دکتر کوچکی طرح شده بود.
کنترل و گواهی بذر
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس کنترل و گواهی بذر آزمونهای بنیه بذر و بنیه بذر، نسبتاً مشابه سال 93 بوده است. از طرف دیگر با توجه به مشابه بودن سوالات مباحث مرتبط با کنترل و گواهی بذر و آزمایشات قوه نامیه، این بخش از سوالات آزمون سال 94 بیشتر به سمت بیماری شناسی و آزمونهای مربوط به آن ، زوال بذر و عوامل موثر بر آن، گواهی بذر پیدا کرده است و در مجموع 10 سوال از این قسمتها مطرح شده است. برخلاف سایر مباحث در درس کنترل و گواهی بذر، در قسمت بیماری شناسی و آزمونهای مربوط به آن سوالات سال 94 دشوارتر از سال گذشته است.
قسمت عمده سوالات مبحث کنترل و گواهی بذر مربوط به آزمایشات بنیه بذر، بیماری شناسی و گواهی بذر میباشد. سوالات واضح بوده و پیچیدگی کمتری در سوالات مشاهده شده است .در پایان میبایست به این نکته اشاره کرد که سوالات مفهومی- محاسباتی در سال جاری طرح نشده و سوالات حفظی بخش عمده ای از آزمونهای 94را شامل میشود از سویی دیگر از مباحث مورفولوژیکی بذر، خواب بذر، ساختار بذر و فرآیندهای فیزیولوژیکی سوالاتی طرح نشده است.بیشتر سؤالات هم از كتاب علوم و تكنولوژی بذر افشین سلطانی طرح شده بود.