آناتومی و فیزیولوژی دام
تعداد سؤالات فیزیولوژی و تولیدمثل کنکور 98 دارای 25 سؤال بود. قسمت تولیدمثل بر روی هورمونهای تولیدمثلی تمرکز بیشتری البته با درجه سختی بالاتر داشته است. منبع اصلی سؤالات این بخش از کتاب فیزیولوژی تولیدمثل ضمیری میباشد.سؤالات امسال فیزیولوژی و آناتومی دام از نظر كیفی مشابه سالهای گذشته بود و تمرکز در بخش هورمونها همچنان چشمگیر است و پراکندگی سؤالات از تمام فصول تقریباً یکسان بوده است.
- منبع اصلی سؤالات درس فیزیولوژی از کتاب مدرسان شریف و فیزیولوژی دام ضمیری بوده است.
- برای پاسخگویی به سؤالات ،خواندن مفهومی و فهم مطالب در پاسخگویی سؤالات بسیار مؤثر بوده است.
بیوشیمی
تعداد سؤالات بیوشیمی 25 تست میباشد. همچون سالهای قبل، از بخش کربوهیدرات بخصوص چرخههای آن سؤالهای متعددی، اما نسبت به سال قبل تعداد کمتری طرح شده است. تعداد سوالات بخش لیپیدها و ویتامینها افزایش چشمگیری داشته است و در عوض به بخش اسیدآمینه و پروتئینها توجه کمتری شده است. با این حال سؤالات از درجه سختی متوسط رو به سخت و بهدور از پیچیدگی میباشد.
- توصیه اکید میشود بخش چرخههای متابولیسم کربوهیدرات بهصورت مفهومی و با جزئیات بیشتر خوانده و حفظ گردد که با خواندن کتب بیوشیمی مدرسان شریف و دکتر مروج و بیوشیمی پاسالار قابل پاسخگویی میباشد.
پرورش دام و طیور
سؤالات پرورش دام و طیور آزمون سال 98 شامل 25 سوال و از مباحث سهگانه پرورش گاو، بز و گوسفند و طیور طرح شده است. مباحث پرورش، نگهداری، بهداشت و کنترل امراض طیور بیشترین تعداد سؤال را بهخود اختصاص دادند. تولید و ترکیبات شیر و نژادهای دام از جمله مباحث مهم دیگر در مراحل بعدی میباشد. سؤالات سال 98 نسبت به کنکور سال پیش سؤالاتی در حد متوسط داشت که با مطالعه جزوات مدرسان شریف بهراحتی قابل پاسخگویی بود.
تغذیه دام
سؤالات آزمون تغذیه دام سال 98 دارای 25 سؤال میباشد. پراکندگی سؤالات تاحدودی مشابه سالهای قبل میباشد. کتابهای مک دونالد و اسکات، بهترین منابع جهت مطالعه این درس میباشد. البته در کتاب مک دونالد میتوان از بعضی از فصلهای آن چشمپوشی کرد و با توجه به سوالات سالهای قبلی میتوان محتوای این چند فصل را مشخص کرد و بیشتر وقت خود را روی فصول مهم آن قرار داد. تغییرات چشمگیر مشاهدهشده در کاهش تعداد سؤالات جیرهنویسی و نبود سؤالات محاسباتی میباشد. قسمت عمده سؤالات مربوط به مباحث ارزیابی پروتئین و انرژی، پروتئینها و ویتامین میباشد.
درجه سختی سؤالات در حد متوسط بود و بسیار پرواضح است با مطالعه دقیق حتی به دفعات کم، میتوانست به اکثر سؤالات پاسخ داد. آنچه که در مطالعه درس تغذیه میتواند کمکرسان باشد، خلاصه نویسی و دستهبندی کردن مطالب میباشد. بهطور مثال، نوشتن مشخصات و ویژگی مواد خوراکی و یا مغذی بهطور جداگانه میتواند نظم فکری و یادگیری بهتری را ایجاد کند.
ژنتیک و اصلاح دام و طرح آزمایشات
در آزمون كارشناسی ارشد سال 98، 25 سؤال به دروس ژنتیک، اصلاح دام و طرح آزمایشات اختصاص یافته است که 15 سؤال سهم اصلاح و ژنتیک و 10 سؤال برای آزمایشات و طرح میباشد. پراکندگی سؤالات مشابه سالهای قبل و از مباحث قابل پیشبینی است. سؤالات دارای پیچیدگی خاص و درجه متوسط رو به سختی داشت. منابع مناسب برای پاسخگویی به سؤالات، برای بخش اصلاح مطالعه دقیق جزوات مدرسان شریف و جزوه دکتر مرادی دانشگاه تهران میباشد. ارزیابی ژنتیکی و انتخاب، همخونی و ژنتیک جمعیت از مهمترین سؤالات اصلاح و ژنتیک و مباحث طرح لاتین و طرح کاملاً تصادفی از پرسؤالترین مباحث طرح این آزمون قرار گرفته است که مشابه سالهای اخیر میباشد.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 98، به طور مرسوم و مشابه با سال های قبل، شامل 30 سؤال است که 15 سؤال مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال شامل سؤالات زبان تخصصی است. سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال است.
بخش واژگان شامل 10 سؤال است و در صورتی که داوطلب دایره لغات وسیعی در ذهن داشته باشد، می تواند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهد. داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آن ها در سطح مطلوبی قرار ندارد، می توانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتاب هایی نظیر 504 و 1100، از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح می شود و با توجه به این که اکثراً در گزینه ها از شکل های مختلف افعال استفاده می شود و گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه می شود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده است.
با این حال سطح این متن ها نسبت به سال-های گذشته دشوار تر شده و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه می شود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیک های پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
- در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی آسان تر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درک تر باشد.