اصلاح نباتات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته بیوتکنولوژی، در درس اصلاح نباتات، بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث اصلاح گیاهان خودگشن و دگرگشن، وراثتپذیری و ژنتیک کمی و پلیپلوئیدی بوده است. روند کلی سؤالات نشان میدهد که ضریب سختی این درس در سال جاری بیشتر از سال گذشته بوده است، هر چند که تعداد سؤالات محاسباتی بیشتری دارد، اما حتی سؤالات حفظی سختتری نسبت به سال گذشته از مباحث مختلف طرح شده است.
در آزمون امسال فصلهای اصلاح برای مقاومت به بیماریها و آفات و هتروزیس در درجه دوم اهمیت قرار داشتهاند. همچنین از مباحث نر عقیمی و آپومیسکی و خودناسازگاری سؤال کمی طرح شده بود. میزان پراکندگی سؤالات امسال بیشتر از سال گذشته است. به نظر میرسد اکثر سؤالات مربوط به کتابهای اصول اصلاح نباتات مدرسان شریف، اصول اصلاح نباتات دکتر فارسی … دكتر فارسی، اصلاح نباتات دكتر محمدی و اصول اصلاح نباتات دكتر ارزانی باشد.
آفات و بیماری ها
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته بیوتکنولوژی، در درس آفات و بیماریها برخلاف سال 96 سؤالات بهطور مساوی بین بخش آفات و بخش بیماریهای گیاهی تقسیم شده بود، به طوری که از بخش مربوط به آفات 12 سؤال و از بخش بیماریهای گیاهی 13 سؤال طرح شده بود. در بخش مربوط به آفات بیشتر سؤالات از مباحث آفات گیاهات زراعی و آفات درختان میوه و همچنین روش کنترل آفات طرح شده بود و از سایر قسمتها سؤالی طرح نشده بود.
در رابطه با بیماریهای گیاهی و کنترل آنها نیز بین سؤالات طرح شده در سال 97 با سؤالات سال 96 تفاوت زیادی مشاهده شد و طراحان توجه ویژهای به بخش عوامل بیماریزای ویروسی و نماتدهای گیاهی داشتند. در سال 97 همچنین پراکنش سؤالات نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده بود، بهطوری که از یکسری مباحث که سال قبل سؤال طرح نشده بود، امسال سؤال طرح شده بود. این نشان می دهد، دانشجو باید بر تمام مطالب مسلط باشد.
در این بخش می توان از کتاب بیماری شناسی گیاهی مدرسان شریف و… آگریوس بهویژه جلدهای اول و دوم استفاده کرد. از نظر سطح سؤالات می توان گفت که سطح سؤالات آفات نسبت به سال گذشته تقریبا یکسان و تا حدودی سادهتر می باشد.
بیوشیمی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته بیوتکنولوژی کشاورزی، همانطور که مشاهده می شود، سؤالات درس بیوشیمی پراکنش سالانه زیادی دارند، این گویای این مطلب هست که دانشجو میبایست تمام فصول را مطالعه کند، همچنین مانند سنوات گذشته از مباحث کربوهیدرات و پروتئینها و متابوليسمشان بيشترين سؤالات را به خود اختصاص داده است.
بهطوری که بیش از یک سوم سؤالات از این مباحث میباشند. از این رو سؤالات نسبت به سال گذشته از درجه سختی بالاتر برخوردار هستند. البته باتوجه به مقایسه کردن آزمون مدرسان شريف و کنکور 97 میتوان این نتیجه را گرفت که بالای درصد سؤالات شبیه سؤالاتی بودند که در آزمونهای آزمايشي طرح شده است.
در کل میتوان نتیجه گرفت که : سطح سؤالات کنکور 97 تا حدودی همسطح با آزمونهای مدرسان شريف بوده و در کنکور سؤالات بیوشیمی بیشتر به سمت سؤالات حفظی پیش میرود.
ژنتیک
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته بیوتکنولوژی، درس ژنتیک، بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث ژنتیک مولکولی، پلیپلوئیدی، ژنتیک کمی و کراسینگ اوور بوده است. به طور کلی ضریب سختی سؤالات سال 97 بیشتر از سال 96 بود. نکته جالب توجه این است که تعداد سؤالات مربوط به ژنتیک مولکولی بیشتر از سایر مباحث بوده است و به تنهایی30 درصد سؤالات را در بر گرفته است.
میتوان استنباط نمود که پراکنش سؤالات امسال بیشتر از سال گذشته بوده است و تعداد سؤالات حفظی (10 سوال) نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است، در حالی که تعداد سؤالات مفهومی و محاسباتی (15 سوال) بود. با توجه به روند سؤالات میتوان گفت سؤالات دچار دگرگونی خاصی شدهاند که لازم است هر داوطلب کلیه جنبههای مهم هر مبحث را مدنظر قرار داده و تنها به روند سؤالات در سالهای گذشته اکتفا نکند
همه سؤالات طرح شده مربوط به کتاب مدرسان شریف، کتابهای ژنتیک استانسفیلد، ژنتیک دكتر یزدی صمدی، ژنتیک دكتر امیدی و ژنتیک دكتر میرلوحی بودند و با مطالعه دقیق این منابع میتوان به تمامی سؤالات پاسخ داد.
فیزیولوژی گیاهی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس فیزیولوژی گیاهی به نسبت سال قبل، سطح کیفی سؤالات بالاتر بوده و بیشتر جنبه مفهومی داشتند. دامنه مباحث مطرح شده در آزمون 97 همانند آزمون 96 بوده و از بسیاری از مباحث مانند هورمونها و تنظیمکنندههای رشد، رشد و تکامل بذر و… سؤالی طرح نشده است.
در سال 97 نگاه طراح سوال بیشتر به بخش فتوسنتز و تنفس گیاهی متمرکز بود بهطوری که بیش از 60 درصد سؤالات از این مباحث طرح شده که نشاندهنده اهمیت ویژه این بخشها در آزمون کارشناسی ارشد میباشد. بهطور کلی باید اشاره کرد که سؤالات درس فیزیولوژی در سال جاری نسبت به سال 96 به مراتب سختتر بود و عمده سؤالات مربوط به فصل تثبیت CO2 در جوامع گیاهی و بخش فتوسنتز و تنفس میباشد و از فصول دیگر سؤالات کمتری آورده شده و یا از اين بخشها سؤالی مطرح نشده است. بيشتر سؤالات از کتاب مدرسان شریف و کتاب فیزیولوژی گیاهان زراعی دکتر کوچکی طرح شده بود.