اصلاح نباتات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 بیشترین حجم سوالات مربوط به مباحث اصلاح خصوصی (اصلاح گیاهان زراعی) و اصلاح گیاهان خود بارور میباشد. سوالات این سال دارای پراکندگی کمتری نسبت به سوالات سال 92 بوده ولی با وجود این تعداد سوالات مفهومی و محاسباتی بیشتری را شامل شده که در اکثر موارد ترکیبی از فصول متعدد و دارای ضریب سختی بیشتری میباشند.
به طور کلی میتوان بیان کرد مباحثی همچون اصلاح خصوصی ـ اصلاح گیاهان خودبارور و دگربارور ـ روشهای تولیدمثل درگیاهان و اصلاح برای مقاومت از جمله مباحث بسیار مهم این درس بوده و همواره طراحان توجه خاصی به این بخشها دارند. اما برخی از مطالب همچون اصلاح با استفاده از جهش ـ کشت بافت و مهندسی ژنتیک در اکثر موارد درصد کمی از سوالات را به خود اختصاص میدهند.
علی رغم پراکندگی کمتر سوالات سال 93 جامعیت این سوالات نسبت به سال 92 بیشتر میباشد و سوالات جنبه مفهومیتری پیدا کردهاند و این نشان از توجه به سمت مفهومی کردن سوالات است و گاهاً سوالاتی مطرح شده که مطابق با علم و دانش روز میباشد بنابراین لازم است دانشجویان علاوه بر آگاهی کامل از مطالب ذکر شده در منابع درسی ـ بعضاً از پیشرفتها و تکنیکهای مورد استفاده در این شاخه نیز آگاهی داشته باشند.
آفات و بیماری های گیاهی
به طور کلی سوالات درس آفات و بیماری های گیاهی شامل دو بخش می باشد:
- بخش آفات
- بخش بیماری های گیاهی
که همه ساله به هر کدام از این دو بخش 15 سوال اختصاص داده می شود. از نظر سطح دشواری سوالات بخش آفات، تفاوت قابل توجهی بین سوالات سال 92 و 93 دیده نمی شود و در کل می توان گفت در یک سطح بوده اند ، الا اینکه در سال 93 از مباحث کنه شناسی و سم شناسی چند سوال طرح شده بود که سوالات نسبتاً دشواری بودند. تعداد سوالات مربوط به راسته Hemiptera در سال 93 نسبت به سال گذشته افزایش و در عوض از تعداد سوالات مربوط به راسته Lepidoptera کاسته شده بود.
نکته جالب توجه این که چندین سوال بخش آفات با سوالات سال گذشته مشترک بوده است. در مورد سوالات بخش بیماری شناسی گیاهی سوالات امسال خیلی دشوارتر از سوالات سال گذشته بود. به طوری که چندین سوال از سوالات بخش بیماری حتی با مطالعه دقیق نیز قابل پاسخگویی نبودند. در سال 93 در مقایسه با سال 92، تعداد بیشتری از سوالات به شاخه آسکومایکوتا اختصاص داده شده بود، علی الخصوص چندین سوال از بیماری لکه آجری بادام و بیماری مشابه آن لکه قرمز برگ آلو داده شده بود.
از مباحث زنگ ها و سیاهک ها که در سال های گذشته معمولاً تعداد بیشتری سوال طرح می شد امسال به تعداد یک سوال کاهش یافته بود. همچنین سوالات مباحث ویروس ها و نماتدهای انگل گیاهی به حداقل رسیده بود به طوری که از مبحث ویروس شناسی فقط یک سوال و از نماتدها سوالی طرح نشده بود.
دانشجویان عزیز توجه داشته باشند بودجه بندی مباحث این درس در سوالات سال های گذشته و امسال به هیچ وجه ثابت نبوده ؛ بدین معنی که به هر کدام از مباحث در سال های مختلف ، تعداد سوال متفاوتی اختصاص داده می شود.گاهی چندین سوال از یک مبحث طرح می شود ولی در سال بعد به آن مبحث هیچ سوالی تعلق نمی گیرد. بیشتر سوالات از كتابهای حشره شناسی کشاورزی، تالیف دکتر مرتضی اسماعیلی، اسد الله میرکریمی ، پروانه آزمایش فرد و کتاب بیماری شناسی گیاهی ((آگریوس)) طرح شده بود. بنابراین از دانشجویان عزیز انتظار می¬رود که همه مباحث را با دقت مطالعه نمایند و به اکثر مطالب تسلط داشته باشند.
بیوشیمی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس بیوشیمی بیشترین تعداد سوالات آزمون حفظی بوده و بیشتر سعی شده بود از مطالب پایهای سوال مطرح شود، فصولی که دارای بیشترین تعداد سوال بوده از نظر اهمیت کاملاً مشخص بودند و گسترهی فصول تحت سوال قرار گرفته نسبت به سالهای گذشته کمتر شده بود.
سوالات آزمون 92 دارای سطح دشواری بالاتری نسبت به سوالات آزمون 93 بوده و در این سال تنها مباحث حفظی ساده مورد پرسش قرار گرفته بودند. نكته قابل توجه در آزمون 93 تمرکز بر روی فصول دارای اهمیت و مهم بوده و به نظر میرسد با مرور کتابهای موجود پاسخ صحیح دادن به سوالات دور از انتظار نبوده است.
ژنتیک
در آزمون کارشناسی ارشد سال 93 همانند سالهای 92 -91 و… بیشترین تعداد سوالات مربوط به بخش « مبنای زیست شیمیایی وراثت و ژنتیک مولکولی» میباشد و این خود دلیلی بر اهمیت این بخش خواهد بود. البته لازم به ذکر است که مباحث این بخش جز مباحث بسیار مهم و پایهای مقطع کارشناسی ارشد میباشد بنابراین توجه ویژه به این بخش لازم و ضروری به نظر میرسد.
به طورکلی سوالات سال 92 دشوارتر از سوالات سال 93 بوده اند، در اکثر سوالات مفهومی و محاسباتی سال 93 با استفاده از محاسبات ساده جوابهای درست بدست خواهد آمد در حالی در سال 92 بیشتر سوالات مفهومی – ترکیبی از فصول متعدد میباشند. جامعیت سوالات سال 92 بیشتر بوده و دارای ضریب سختی بیشتری میباشند. با توجه به نسبتهای بررسی شده در سالهای متعدد میتوان اهمیت بخشهای درس ژنتیک را به ترتیب زیر اولویتبندی کرد:
- مبنای زیست شیمیایی وراثت و ژنتیک مولکولی
- ژنتیک کمی و جمعیت
- ژنتیک مندلی و پیوستگی
- سیتوژنتیک
- مبنای مادی وراثت و تقسیم سلولی ـ ژنتیک میکروارگانیسمها و سیتوپلاسمی
- اثر متقابل و مهندسی ژنتیک و نشانگرهای مولکولی
لازم به ذکر است که تمامی سوالات با توجه به مطالب کتابهای اصول ژنتیك د.استانسفیلد، اصول ژنتیك د.یزدی صمدی و اصول ژنتیك د.میرلوحی قابل پاسخگویی خواهد بود و سوالی خارج از این مباحث در سوالات دیده نشده است.
فیزیولوژی گیاهی
به طور کلی سوالات آزمون 93 سطح دشواری کمتری نسبت به سوالات آزمون 92 دارا بودند. با مطالعه دقیق کتاب فیزیولوژی گیاهی تایز و زایگر به راحتی می توان به 90 درصد سوالات پاسخ داد. بایستی توجه داشت که 50 درصد تستها هر سال از مبحث فتوسنتز و تنفس به خصوص چرخه های فتوسنتزی و زنجیرههای انتقال الکترون و واکنشهای تاریکی مطرح می شوند که با مطالعه دقیق میتوان به صورت حفظی به تمامی آنها پاسخ داد.
سوالات بحث فتوسنتز و تنفس نظر ویژه طراحان سوال را در این آزمون به خود اختصاص دادهاند (كه این روند حتی در طراحی سوالات آزمون دكتری نیز مشهود است و دلیل آن اهمیت این بحث در فیزیولوژی گیاهی و بیوتکنولوژی میباشد.) به طور معمول کمترین سوالات از مباحث انرژی، آنزیم¬ها، توازن آب و انتقال در آوند آبکش در هر سال طرح می گردد.