آمار و احتمالات
در آزمون کارشناسی ارشد سال96 رشته مهندسی كشاورزی آب، در درس آمار و احتمالات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای شاخصهای تمایل مرکزی و پراکندگی، احتمالات، توزیعهای احتمالی، رگرسیون، همبستگی، کای اسکوئر و قضاوتهای آماری (آزمونهای فرض) بوده است.
سال 96 از تعداد سوالات حل کردنی کم شده و به سوالات حفظی اضافه شده است. سطح سوالات سال 96 با سوالات سال 95 راحتتر بوده. با توجه به مقایسه کردن آزمون مدرسان و کنکور 96 میتوان این نتیجه را گرفت که بالای 50 درصد سوالات در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف، شبیهسازی شده بودند و در آزمونهای جامع مدرسان شریف همین سطح سوالات تکرار شده است.
رابطه آب و خاك
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته آبیاری و زهکشی، در درس رابطه آب و خاک بیشتر سؤالات حفظی و مفهومی و تعداد کمی از سؤالات به محاسبات پرداخته شده بود. سطح سؤالات این درس در مقایسه با سؤالات سال 95 کمی مفهومیتر شده است. حدود 75 درصد از سؤالات این درس سبک و سیاق سؤالات سالهای قبل را داشته است. ب
نابراین مطالعه دقیق سؤالات سالهای قبل تسلط بیشتری را برای داوطلبان به وجود میآورد. همانند سالهای قبل مهمترین منبع طرح سؤالات، کتاب رابطه آب و خاک و گیاه دکتر علیزاده میباشد. نهایتاً میتوان گفت در درس رابطه آب و خاک و گیاه سطح سؤالات متوسط با کمی نوآوری بوده است.
ریاضیات
در آزمون كارشناسی ارشد سال 96 (اردیبهشت 96) در رشته کشاورزی آب در درس ریاضیات تعداد سؤالات همانند سال گذشته 25 سؤال میباشد كه از مباحث حد و پیوستگی، مشتق و كاربردهای آن (یك متغیره)، مشتق جزئی (چند متغیره)، ماتریسها و دستگاه معادلات خطی، اعداد مختلط، دستگاه قطبی، انتگرال دوگانه و چندگانه ـ رویهها انتگرال یگانه ـ كاربردها، توابع چند متغیره و هندسه تحلیلی طرح شده بود.
- سؤالات حد و پیوستگی و انتگرال دو و چندگانه ـ رویهها نسبت به سال گذشته سختتر بود.
- بیشتر سؤالات از كتاب مدرسان شریف و کتاب ریاضیات مهندسی دکتر نیکوکار طرح شده بود.
مهندسی زهكشی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته آبیاری و زهکشی، در درس رابطه مهندسی زهکشی بیشتر سؤالات مفهومی محاسباتی و تعداد 5 سؤال به سؤالات حفظی اختصاص داده شده است. خلاقیت بیشتری در سؤالات 96 به چشم میآید. سطح سؤالات این دروس کمی دشوارتر از سطح سؤالات کنکور 95 بود.
سؤالات طوری طراحی شده بودند که داوطلبان به هیچ عنوان مشکل کمبود زمان را نداشته باشند. تقریباً 60 درصد سؤالات این دروس گزیدهای از سؤالات سالهای قبل میباشد و مطالعه و تسلط بر سؤالات سال قبل تأثیر بسزایی در حل سؤالات سال 96 داشته است.
باز هم همانند سال قبل تمرکز سؤالات بر روی فصل طراحی سیستمهای زهکشی لولهای بود و حدود 65 درصد از سؤالات از این فصل طراحی شده است.
- لذا به داوطلبان توصیه میشود روی این فصل سرمایهگذاری بیشتری داشته باشند. در مجموع سطح سؤالات درس آبیاری متوسط با کمی نوآوری بوده است.
ساختمانهای انتقال و توزیع آب
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 (اردیبهشت 96) رشته مهندسی آب، درس ساختمان های توزیع و انتقال آب، به نسبت سال 95 دشوارتر بوده است. ولیکن توزیع سؤالات از نظر مباحث، تقریباً شبیه سال گذشته میباشد. سؤالات مشکلتر در کنکور سال 96 مربوط به مبحث اصول شیب شکن ها و سازه-های تقاطعی جاده بوده است، ولی در مجموع سطح سؤالات متوسط ارزیابی میشود. قسمت عمده سؤالات نیز از مبحث شیب شکن ها میباشد.
همانند سال 95 که سؤالات صرفاً حفظی 5 عدد از تست ها را تشکیل می داد، در آزمون سال 96 نیز تعداد این سوالات 4 تست می باشد که حدود 25 درصد سؤالات را تشکیل میدهند که بسیار قابل توجه است. در این آزمون تعداد 7 تست کاملاً شبیه تست های آزمون سال های گذشته بوده و تعداد 5 تست تقریباً مشابه کنکورهای پیشین است و 8 تست نیز تألیفی و جدید بودند.
- بیشتر سؤالات این درس از كتاب سازههای انتقال آب دکتر کریم بیرامی طرح شده بود.
آبیاری
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته آبیاری و زهکشی، در درس آبیاری بیشتر سوالات محاسباتی و تعداد کمی از سوالات به مفهوم و حفظی ها پرداخته شده بود. در این سال سوالات حفظی هم در بودجه بندی قرار گرفته بود. سوالات مفهومی نسبت به سال قبل تعداد بیشتری را به خود اختصاص داده است.
سطح سوالات این درس در مقایسه با سوالات 95 کمی مفهومی تر و دشوار تر شده است. همانند سال قبل سوالات محاسباتی طوری طراحی شده اند که داوطلب بیشتر با مفهوم حل و سرعت عمل در محاسبات مواجه شود.حدود 65 درصد از سوالات این درس مانند سال های قبل طراحی شده است.
- بنابراین مطالعه دقیق سوالات سال های قبل تسلط بیشتری را برای داوطلبان به وجود می آورد. همانند سال های قبل مهم ترین منبع طرح سوالات، کتاب دوجلدی طراحی سیستم های آبیاری دکتر علیزاده می باشد.
منابع آب
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 (اردیبهشت 96) رشته مهندسی منابع آب در درس منابع آب با مطالعه و تحلیل تستهای سالهای قبل بین 50 تا 60 درصد از سؤالات را میتوان جواب داد. در این آزمون سؤالات بهینهسازی به خصوص محدوده جواب و روشهای حل مسائل بهینهسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته بودند. 3 سؤال از قانون توزیع عادلانه آب و وظایف نهادها و ارگانها آمده بود.
تعداد کمی از سؤالات نیز به اطلاعات هیدرولوژیکی داوطلب بستگی داشتند و با مطالعه منابع معرفی شده سؤالات به صورت صددرصد قابل جواب دادن هستند. اکثر سؤالات در این درس از جزوه دکتر حداد و دو نشریه بهرهبرداری از شبکه آبیاری (170) و نشریه راهنمای مطالعات بهرهبرداری از مخازن سدها (272) طرح شده بودند. البته یک سری از آمار و ارقام که قبلاً در این نشریات آمدهاند، توسط وزارت نیرو اصلاح شدهاند که مطالعه سایت وزارت نیرو ضروری است.لازم است داوطلب آمار و ارقام به روز شده در زمینههای بهرهبرداری و تخصیص منابع آب همچنین در زمینه بارش و تبخیر و آب تجدیدپذیر را بداند.
مكانیك خاك
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 (اردیبهشت 96) رشته مهندسی آب، درس مکانیک خاک، به نسبت سال 95 سادهتر بوده است. ولیکن از لحاظ مباحث مورد سؤال کاملاً شبیه آزمون سال 95 بوده و توزیع سؤالات بین مباحث مختلف درس متعادل بود و میتوان گفت که مبحث تحکیم بیشترین درصد سؤالات را به خود اختصاص داده است.
سؤالات مشکلتر در کنکور سال 96 مربوط به مبحث حرکت آب در خاک و مقاومت برشی بوده است، ولی در مجموع سطح سؤالات متوسط ارزیابی میشود.
در این آزمون 2 سوال کاملاً شبیه تست های آزمون سال های گذشته و 13 سوال تا حد زیادی مشابه کنکورهای پیشین بوده و تنها 5 سؤال دارای تیپ جدید و ابتکاری بودند.
در پایان میبایست به این نکته اشاره کرد که سؤالات صرفاً حفظی در سال جاری طرح نشده و سؤالات مفهومی ـ محاسباتی تمام سؤالات این درس در آزمون 96 را شامل میشود.
بیشتر سؤالات هم از كتاب مکانیک خاک ام داس و کتاب اردشیر اطیابی طرح شده بود.
هیدرولوژی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 (اردیبهشت 96) رشته مهندسی منابع آب سؤالات بیشتر از مبحث بارش و تبخیر و بیلان حوضه، خصوصیات حوضه آبریز، آمار و احتمال بودند و بسیاری از سؤالات کاملاً شبیه تستهای آزمون مدرسان و آزمونهای دورههای قبل بوده است. مطالعه تستهای دورههای قبل بسیار اهمیت دارد.
سؤالات در این آزمون اکثراً نیاز به کمی تحلیل داشتند که با شناخت عوامل مؤثر موجود در سؤال به سادگی قابل جواب دادن بودند. اکثر سؤالات در این آزمون از کتاب هیدرولوژی دكتر امین علیزاده طرح شده بودند.
هیدرولوژی آبهای سطحی و زیرزمینی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 (اردیبهشت 96) رشته مهندسی منابع آب برخلاف سالهای گذشته که بخش زیادی از سؤالات بین 9 تا 12 سؤال از مباحث آب زیرزمینی میآمد، امسال فقط 6 سؤال از این مبحث آمد و بیشتر سؤالات از مباحث هیدرولوژی آبهای سطحی بودند که در این میان بخش هیدروگراف و تحلیل آن با 4 سؤال بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است. از مباحث نفوذ و تلفات و همچنین کیفیت آب که سالهای گذشته سؤالات زیادی میآمد در این آزمون سؤالی نیامده است. در مجموع سؤالات این درس نسبت به سالهای اخیر و سایر سؤالات آزمون مدیریت منابع آب آسانتر بود و اکثر سؤالات آن از كتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر امین علیزاده طرح شده بود.
هیدرولیک و هیدرولیک انهار
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 (اردیبهشت ماه سال 96) رشته کشاورزی- آب، 12 سؤال از درس هیدرولیک کانالهای باز و 8 سؤال از درس مکانیک سیالات آمده بود. در این آزمون تست شماره 51 عیناً شبیه تست آزمون سال گذشته بوده و نوع و سبک سایر سؤالات نسبت به سالهای اخیر تفاوت چندانی نداشت و بیشتر سؤالات مفهومی بود.
در درس سیالات سؤالات بیشتر در قالب استاتیک و سینماتیک سیالات و برای هیدرولیک کانال های باز اغلب تستها پیرامون مباحث انرژی مخصوص و طراحی کانال ها بودند. اکثر سؤالات در این درس از کتاب هیدرولیک کانالهای باز ابریشمی برای سؤالات انهار و کتاب سیالات استریتر برای سؤالات سیالات استفاده شده بود.
لازم به ذکر است که بیش از نیمی از سؤالات این آزمون با آزمون های آزمایشی مؤسسه مدرسان شریف کاملاً مشابه بودند.