بیولوژی خاک
در درس بیولوژی خاك همانطور كه انتظار میرفت همانند سال گذشته در كنكور امسال از بخش جانوران خاكزی میكرو و ماكروارگانیسمها بیشترین سوالات طرح شده بود كه سهم میكروارگانیسمها به خصوص قارچها افزایش داشت. بعد از آن بخش نیتروژن با افزایش یك سوال نسبت به سال گذشته در رده بعدی قرار گرفت كه این روند به نظر میرسد در سالهای بعد هم قابل تكرار باشد.
چرخه كربن بر خلاف سال گذشته افزایش بیشتری از خود نشان داد كه بسته به طراح سوال این مقدار متغیر خواهد بود. چون گاهاً این تعداد سوال از بخش گوگرد و یا فسفر هم انتخاب میشود.
پیدایش و رده بندی خاک
در درس پیدایش و ردهبندی خاكها بخش پیدایش خاكها و عوامل وابسته نسبت به سالهای قبل تغییر چندانی نداشته كه قابل پیشبینی در طراحی سوالات مدرسان برای این درس بود. اما همانطور كه انتظار میرفت در بخش انتها و پسوندها افزایش دو برابری در سوالات امسال نسبت به پارسال دیده شد.
در بخش رژیمهای رطوبتی و حرارتی تغییراتی نسبت به پارسال مشاهده نشد، اما تأثیرات این رژیمها بر روی ردهبندی خاك سوالاتی مطرح شده بود. با توجه به افزایش سوالات بخش افقهای ژنتیكی و پسوندها سوالات بخش ردهبندی خاكها كه هر ساله بیشترین سوالات را به خود اختصاص میدهد، نسبت به سال گذشته كاهش داشت اما این كاهش باعث افزایش كیفیت سوالات و مفهومیشدن آنها شده بود. بخش انتهای مشخصه هم نسبت به سال گذشته تغییر چندانی از خود نشان نداد.
شیمی خاک
همانند سال 91 مجموع سوالات شیمی و حاصلخیزی خاك و تغذیه گیاه 30 سوال بود كه 18 سوال مربوط به درس شیمی خاك و 12 سوال نیز مربوط به درس حاصلخیزی خاك و تغذیه گیاه بود. دربخش شیمی خاك مشابه كنكور 91 بیشتر سوالات به بخش جامد و سیلیكاتها اختصاص یافته بود و همچنین تعداد سوالات بخش تبادل كاتیونی نسبت به آزمون 91 كاهش یافته بود و با توجه به اینكه در آزمون 91 از بخش كمپلكسهای یونی و مواد آلی و گروههای عاملی سطحی سوال طرح شده بود.
در آزمون 92 از بخشهای ذكر شده هیچ سوالی طرح نشده بود و تعداد سوالات بخش خاكهای اسیدی و آهكی و اصطلاح آنها و همچنین بخش اندازهگیری مربوط به محلول خاك و ضرایب فعالیت یون در آزمون 92 نسبت به آزمون 91 افزایش یافته بود. در بخش حاصلخیزی نیز در آزمون 92 نسبت به آزمون 91، تأكید بیشتری روی عناصر كم مصرف شده بود و سایر بخشها تقریباً مشابه آزمون 91 بود.
فرسایش
در درس فرسایش سوالات مربوط به فرسایش مجاز كاهش داشته ولی تعداد مسائل مطرح شده تغییری نشان نداد. از فصل عوامل مؤثر بر فرسایش مجاز كاهش داشته ولی تعداد مسائل مطرح شده تغییری نشان نداد. از فصل عوامل موثر بر فرسایش كاهش دیده می شود. اما سوالات مفهومیتر شده بود. در بخش حفاظت خاك یك مسئله تقریباً سخت از فصل تراسها مطرح شده بود.
در سوالات امسال به بخش رسوبدهی اهمیت ویژهای داده شده بود و بر خلاف سال گذشته از این بخش سوال طرح شده بود و یك مسئله نسبتاً سخت مطرح گردید. بخش مشخصات حوزه نسبت به سال گذشته چه از نظر تعداد سوالات و درجه سختی تفاوتی نشان نداد و همانند سال گذشته از معادله جهانی فرسایش سوالاتی در همان سطح مطرح گردید.
اما فرسایش بادی با كمی نكتهسنجی و افزایش یك سوال نسبت به سال گذشته تغییراتی نشان داد. در مجموع سه درس یاد شده میتوان عنوان كرد كه سوالات كنكور ارشد رو به مفهومیتر شدن و نكته سنجی نهاده كه مستلزم مطالعه دقیق دروس ذكر شده و دقت و كنكاش در موضوعات مرتبط دارد.
فیزیک خاک
در آزمون 92 همانند آزمون 91، 30 سوال طرح شده بود كه بیشتر تأكید در آزمون 92 روی بخش بافت و ساختمان خاك بود. در آزمون 91 از بخش منفی تجمعی ذرات و روابط وزنی و حجمی سوالی طرح نشده بود ولی در آزمون 92 از بخش منحنی تجمعی ذرات 2 سوال طرح شده بود.
نكتهای كه باید به آن توجه كرد این است كه در آزمون 92 با توجه به اهمیت بخشهای حركت بخار آب و حرارت خاك، هیچ سوالی از این مبحثها طرح نشده بود و به جای آن تأكید بیشتری بر بخش گرمای خاك و ظرفیت گرمایی شده بود. همچنین تعداد سوالات بخش اندازهگیری رطوبت خاك در آزمون 92 نسبت به آزمون 91 افزایش یافته بود.