در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته بیوتکنولوژی کشاورزی در درس اصول اصلاح نباتات سؤالات از مباحث معمول شامل:خودناسازگاری، نر عقیمی، آپوميکسی، وراثتپذیری و ژنتیک کمی، اصلاح گیاهان خودگشن و دگرگشن، اصلاح خصوصی و مهندسی ژنتیک، پلیپلوئیدی، اصلاح برای مقاومت به بیماریها و آفات، هتروزیس طراحی شده بودند. سطح سؤالات نسبت به سال گذشته دشوارتر بودند و از حالتی که با دانستن یک نکته قابل حل باشند فاصله گرفته بود و تا حدودی مفهومیتر بودند.
منابع این درس شامل: اصول اصلاح نباتات دكتر محمد فارسي عبدالرضا باقري، اصلاح نباتات دكتر بهمن اهدايي و کتاب مدرسان شریف میباشد که تمام مباحث این منابع را جمعآوری کرده است و با مطالعه این منابع تمام سؤالات قابل پاسخگویی بودند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته بیوتکنولوژی کشاورزی در درس آفات و بیماریهای گیاهی، سؤالات به طور یکسان از درس آفات و از درس بیماری های گیاهی طرح شده بود. نسبت به سال گذشته از نظر سطح دشواری در یک سطح قرار داشت و با مطالعه تست های سال های گذشته و منابع این درس تمام سؤالات قابل پاسخ گویی بودند.
مباحث این درس شامل: آفات گياهان زراعي، آفات درختان ميوه، كنترل بيولوژيك، روشهاي كنترل آفات و نمونهبرداري، باكتريها، نماتدها، ويروسها، قارچها، بيماريها و روشهاي مبارزه با آن، ژن بيماريزا و بيماريهاي انگلي میباشد.
منابع این درس نیز شامل: کتاب بیماریشناسی گیاهی مدرسان شریف و… آگریوس بهویژه جلدهای اول و دوم می باشد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 پراکندگی نسبتاً مناسب مباحث وجود داشت و طراحان سؤال روی همه مباحث و سرفصلهای اصلی تمرکز داشتند. مباحث مطرح شده شامل: تعادل اسید و باز، کربوهیدرات و متابولیسم آنها، ساختمان و اعمال آمینواسید و پروتئینها، لیپید و متابولیسم آنها، آنزیمها، کوآنزیم و ویتامینها و … بود که طراحان روی مباحث کربوهیدرات و متابولیسم آنها و لیپیدها تمرکز داشتند و سؤالات بیشتری از این مباحث طرح شده بود. نکته قابل ذکر دیگر اینکه 2 سؤال محاسباتی و باقی سؤالات غیر محاسباتی بودند.
سطح سؤالات نسبت به سال گذشته دشوارتر بود و پاسخها دارای تله علمی بودند اما با مطالعه دقیق منابع قابل پاسخگویی بودند.
منابع این درس شامل:کتاب بیوشیمی دکتر مروج و بیوشیمی پاسالار و بیوشیمی مدرسان شریف می باشد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته بیوتکنولوژی کشاورزی درس ژنتیک سؤالات نسبت به سال گذشته سطح دشوارتری داشتند. تا حدودی مفهومیتر و اصولیتر بودند اما با مطالعه دقیق مباحث منابع این درس و تست های سالهای گذشته، داوطلبان می توانستند به همه سؤالات پاسخ دهند چرا که موضوعی خارج از مباحث مهم وجود نداشت. همچنین تعداد 7سؤال محاسباتی و باقی سؤالات حفظی ـ مفهومی بودند.
مباحث مطرح شده شامل: میوز و میتوز، ژنتیک مندلی، ژنتیک جنسیت، کراسینگ اوور، پلیپلوئیدی، ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک، جهش، وراثت سیتوپلاسمی و ژنتیک کمی بودند که به مبحث مهندسی ژنتیک توجه ویژهای شده بود و سؤالات بیشتری از این مبحث طرح شده بود.
منابع این درس شامل: اصول و مباني ژنتيك (بهمن يزدي صمدي)، اصول و مسائل ژنتيك (ويليام استانسفيلد)، ژنتيك از ديدگاه مولكولي (براون)، مباني ژنتيك حمداله كاظمي اربط (جزوه) و کتاب مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته بیوتکنولوژی کشاورزی در درس فیزیولوژی گیاهی سؤالات نسبت به سال گذشته سطح دشواری یکسانی داشت و پراکندگی مناسب مباحث در آن دیده میشد.
مباحث مطرح شده شامل:ساختار سلول و گیاه، فتوسنتز، تنفس، انتقال مواد محلول از عرض غشا، انتقال و توزیع مواد فتوسنتزی، روابط آبی گیاه، گیاهان و مواد غذایی و معدنی، فیزیولوژی و جوانهزنی بذر، فیتوکرومها و حرکات گیاهی، رشد و نمو گیاهی بودند. به دلیل پیوستگی مطالب این درس، نیازمند مطالعه کامل مباحث برای حل تمامی سؤالات می باشد.
منابع این درس شامل: فيزيولوژي گياهی ترجمه دكترغلام حسين سرمدنيا، فيزيولوژي عملكرد گياهی عوض كوچكي، فيزيولوژي گياهي (جلد اول) دكتر احمدي، فيزيولوژي گياهي تايزوزايگر و کتاب مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است.
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سالهای قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود.
بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن میداشتند، میتوانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آنها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که میتوانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتابهایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح میشوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه میشود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متنها نسبت به سالهای گذشته دشوارتر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه میشود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیکهای پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متنها را بررسی کرده و متنی آسانتر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درکتر باشد.