در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته علوم و مهندسی آب، در درس آمار و احتمالات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای شاخصهای مرکزی و پراکندگی، احتمالات، توزیعهای احتمالی، رگرسیون و آزمونهای فرض بوده است. در سال 99 تعداد سؤالات حفظی مشابه سال 99، به چهار سؤال رسیده و سؤالات مفهومی و محاسباتی نسبت به سال 98، کاهش یافته است. سطح سؤالات سال 99 در مقایسه با سؤالات سال 98 تقریباً همسطح بوده است. باتوجه به مقایسه آزمون مدرسان و کنکور 99 میتوان این نتیجه را گرفت که بالای 50 درصد سؤالات در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف، شبیهسازی شده بودند و در آزمونهای جامع مدرسان شریف همین سطح سؤالات تکرار شده است
در درس رابطه آب و خاک گیاه، در کنکور کارشناسی ارشد سال 1399 و در رشته آبیاری و زهکشی، سؤالات 50 درصد محاسباتی و مابقی به صورت حفظی و به صورت ساده ارائه شده است. این در حالی است که سؤالات در سال 98 نیز همینطور بود. حدود 40 درصد از سؤالات سال 99 بسیار شبیه به سؤالات سال 98 بود که بهراحتی با مطالعه سؤالات سال 98، نیمی از سؤالات امسال حل میشد. در حالت کلی سؤالات سال 99 بسیار سادهتر از سال پیش بود و با یک مطالعه ساده 60 درصد از سوالات به سادگی حل میشد. منبع اصلی سؤالات امسال، فصول ابتدایی کتاب آبیاری سطحی و کل کتاب رابطه آب و خاک و گیاه به تألیف امین علیزاده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته علوم و مهندسی آب، میتوان با مطالعه و تحلیل تستهای سالهای قبل بین 75 تا 80 درصد از سؤالات درس مدیریت منابع آب را جواب داد. در این آزمون سؤالات مربوط به اطلاعات اولیه هیدرولوژی بیشترین تعداد سؤالات را به خود اختصاص دادند و همچنین از مباحث برنامهریزی خطی، مفاهیم در جزوه دکتر میلانی و دکتر حداد و کلیات منابع آب، به ترتیب، 2، 4 و 3 سوال آمده است. تعداد کمی از سؤالات نیز به نشریه بهرهبرداری از شبکههای آبیاری مربوط بودند. لازم است داوطلب آمار و ارقام بهروز شده در زمینههای بهرهبرداری و تخصیص منابع آب همچنین در زمینه بارش، تبخیر و آب تجدیدپذیر را بداند. باید توجه داشت در آزمون سال 99 با اطلاعات اولیه هیدرولوژی و تنها مطالعه مبحث برنامهریزی خطی، مفاهیم و ابزارها میتوان 60 درصد سوالات را پاسخ داد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته مهندسی آب، درس مکانیک خاک، همسطح سؤالات سال 98 بوده است. از لحاظ مباحث مورد سؤال تقریباً مشابه آزمون سال 98 بوده با این تفاوت که در سال 99 از تعداد سؤالات مبحث تحکیم و نشست تحکیمی کاسته شده و به مبحث شبکه جریان آب و توزیع تنش در خاک افزوده شد. توزیع سؤالات بین مباحث مختلف درس متعادل بوده است.
در مجموع سطح سؤالات متوسط ارزیابی میشود. در این آزمون 10 سؤال کاملاً شبیه تستهای آزمون سال گذشته و 10 سؤال تا حد زیادی مشابه کنکورهای پیشین بوده است.
در پایان میبایست به این نکته اشاره کرد که سؤال صرفاً حفظی در سال جاری، مشابه سالهای 98 و 97، طرح نشده و سؤالات مفهومی ـ محاسباتی اهمیت بسیار بیشتری در این درس دارند.
بيشتر سؤالات هم از كتاب مکانیک خاک داس، کتاب شاپور طاحونی و کتاب ساسان امیر افشاری طرح شده بود.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته آبیاری و زهکشی، در درس مهندسی زهکشی سؤالات محاسباتی و مفهومی تقریباً برابر بودند. از 20 سؤال طرح شده، 11 سؤال نیاز به محاسبات داشت که از این تعداد، 3 سؤال کمی زمانبر و پیچیده بود. سؤالات مفهومی و حفظی نسبتاً ساده و سطح آنها همسطح سؤالات سال 98 بود. با مطالعه کنکور سال 98، حدود 40 درصد از سؤالات کنکور سال 99 به راحتی حل میشد. در این درس به هیچ عنوان مشکل زمانی وجود ندارد چون اکثر سؤالات مفهومی و حفظی با حداکثر 30 ثانیه فکر، حل میشد. در سال 99 برای طراحی سؤالات، نوآوری خاصی انجام نشده است و سؤالات بسیار شبیه سؤالات سالهای پیش است. در حالت کلی سؤالات سال 99 کمی سادهتر از سؤالات سال 98 بود.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته مهندسی منابع آب، مشابه سال گذشته، بیشترین سؤالات از مبحث آب زیرزمینی طرح شده بود. همچنین از مباحث بارش و نزولات جوی، آمار در هیدرولوژی و بازسازی دادهها و همچنین تحلیل هیدروگراف و رواناب، به ترتیب، 4، 3 و 3 سؤال طرح شده بود. از مباحث خصوصیات حوضه، کیفیت آب، رواناب سطحی و روندیابی سیل هیچ سؤالی نیامده است. در مجموع سؤالات این درس در مقایسه با سالهای اخیر از نظر مفهومی دشوارتر بود و از نظر محاسباتی در یک سطح قرار داشت. اکثر سؤالات آن از كتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر امین علیزاده طرح شده بود.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته مهندسی آب، سؤالات بیشتر از مبحث بارش، تبخیر، نفوذ، هیدروگراف و تحلیل آن بوده و نسبت به سالهای گذشته مباحث آبسنجی و روندیابی سیل نیز مورد توجه قرار گرفته بود. در مقایسه با سؤالات سال 98، تعداد سؤالات حفظی به طور قابل توجهی (9 سؤال) افزایش یافته بود. سؤالات بیشتر در قالب تستهای کنکور سالهای گذشته بوده و همچنین بسیار مشابه به آزمونهای مدرسان شریف طراحی شده بود. بنابراین مطالعه تستهای دورههای قبل و تأکید بر مباحث آنها بسیار اهمیت دارد. اکثر سؤالات در این آزمون، از کتاب هیدرولوژی دكتر امين علیزاده طرح شده بودند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99، رشته علوم و مهندسی آب، مشابه سال 98، 12 سؤال از درس هیدرولیک کانالهای باز و 8 سؤال از درس مکانیک سیالات آمده بود. در این آزمون نوع و سبک سایر سؤالات نسبت به سالهای اخیر تفاوت چندانی نداشت و بیشتر سؤالات مفهومی و محاسباتی بود.
در درس سیالات، سؤالات بیشتر در قالب استاتیک و مخصوصاً جریان در مجاری تحت فشار بوده و برای هیدرولیک کانالهای باز اغلب تستها پیرامون مباحث اصول انرژی و مومنتوم بودند. اکثر سؤالات در این درس از کتاب هیدرولیک کانالهای باز ابریشمی برای سؤالات انهار و کتاب سیالات استریتر برای سؤالات سیالات استفاده شده بود.
در این آزمون 10 سؤال کاملاً شبیه تستهای آزمون سال گذشته و 11 سؤال تا حد زیادی مشابه کنکورهای پیشین بوده و هیچ سؤالی تیپ جدید و ابتکاری نداشتند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته مهندسی آب، درس ساختمانهای توزیع و انتقال آب، به نسبت سال 98 آسانتر بوده است. توزیع سؤالات از نظر مباحث، تا حدودی متفاوت از سال گذشته میباشد.
در مجموع سطح سؤالات آسان ارزیابی میشود. قسمت عمده سؤالات نیز از سازههاي هيدروليكي در خطوط انتقال آب و در شبكههاي آبياري میباشد. برخلاف آزمون سال 99، تعداد سؤالات مربوط به طراحی کانالهای باز، بهصورت قابل توجهی کاهش یافت.
در سال 99، سؤالات صرفاً حفظی 5 عدد از تستها را تشکیل میدهد، که 25 درصد سؤالات را تشکیل میدهد و نسبت به سال 98 بهصورت چشمگیری کاهش یافته است.
در این آزمون تعداد 10 تست کاملاً شبیه تستهای آزمون سالهای گذشته بوده و تعداد 6 تست تقریباً مشابه کنکورهای پیشین است و 4 تست نیز تألیفی و جدید بودند.
بيشتر سؤالات این درس از كتاب طراحی کانالهای آبیاری و سازههای وابسته دکتر ابراهیم امیری تکلدانی طرح شده بود.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته آبیاری و زهکشی، در درس سیستمهای آبیاری، سوالات همسطح سالهای پیش بوده و کمی دقت میتوانست منجر به حل تمامی سؤالات باشد. اکثر سؤالات بهصورت محاسباتی بوده و کمی وقتگیر نیز هستند. در حالت کلی سطح سؤالات امسال (99) با پارسال (98) یکسان و ساده بودند. البته داوطلبان باید این موضوع را در نظر بگیرند که در برخی از سالها سؤالات دشوار طراحی میشوند. پس با عنایت به سؤالات دو سال اخیر، سوالات سختتر را از آزمونهای مختلف بهدست آورده و مطالعه بفرمایند. در حالت کلی داوطلب کنکور 99 اگر سؤالات کنکور سال 98 را به دقت مطالعه کرده بود، میتوانست به سادگی به 50 درصد از سؤالات پاسخ دهد.
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سالهای قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود.
بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن میداشتند، میتوانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آنها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که میتوانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتابهایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح میشوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه میشود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متنها نسبت به سالهای گذشته دشوارتر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه میشود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیکهای پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متنها را بررسی کرده و متنی آسانتر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درکتر باشد.