در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ژئوفیزیک و هواشناسی در درس ترمودینامیک پایه سؤالات از مباحث قابل پیش بینی مانندگرما و قانون اول ترمودینامیک، نظریه جنبشی گازها، آنتروپی و قانون دوم ترمودینامیک به ترتیب 7 سؤال، 6 سؤال و 7 سؤال طراحی شده بود.
همچنین 18 سؤال محاسباتی و 2 سؤال غیر محاسباتی بودند.سؤالات محاسباتی نسبت به سال 98 دشوارتر و مفهومی تر شده بودند و لازم بوده که داوطلبین در جزییات دقت عمل بیشتری داشته باشند.
داوطلبین با مطالعه کتاب فيزيك هاليدي و کتاب ترمودینامیک زیمانسکی و همچنین کتاب ترمودینامیک مدرسان شریف می توانستند به درصد بالایی دست یابند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ژئوفیزیک و هواشناسی در درس زمین شناسی تمام سؤالات طرح شده از مباحث معمول بودند و پراکندگی سؤالات همانند سال گذشته مناسب بوده به گونه ای که از تمام مباحث مهم و اصولی همانند فعالیتهای آذرین، هوازدگی و سنگهای رسوبی، سنگهاي دگرگونی، حرکت ثقلی مواد و عمل آبهای جاری، آبهای زیرزمینی و تاریخ زمین و… بود و مباحثی که مورد توجه ویژه طراحان سؤال بوده است شامل ماده و کانیها، هواکره و زمین شناسی ایران که سؤالات بیشتری از این مباحث بوده اند. سطح دشواری سؤالات همانند سال گذشته و در یک سطح بودند.
و سؤالات از كتابهاي مباني زمينشناسي تاربورك، زمینشناسی اخروی و زمينشناسي پيام نور طرح شده بود.
سؤالات درس فیزیک پایه در آزمون سال 99 داراي سطح دشواري بالاتری نسبت به سال قبل بوده است. در این درس برخلاف آزمون سال 98 از مباحث گرانش و امواج و نوسان سوالی طرح نشده بود. البته داشتن اطلاعات زمینه ای در مورد مبحث نوسان برای پاسخگویی به برخی سوالات مبحث مکانیک لازم بود. همچنین پراکندگی سؤالات مربوط به مبحث مکانیک نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده و 7 سؤال از آن طرح شده بود. در مباحث مربوط به الکتریسیته و مغناطیس نیز پراکندگی و سطح دشواری سؤالات با آزمون سال گذشته تقریبا یکسان بود. برخلاف سال گذشته سوالات مربوط به مبحث سیالات پیچیدگی زیادی داشت و پاسخگویی به یکی از سوالات با توجه به مطالعه کتاب مرجع اصلی باز هم بسیار مشکل بود. همچنین در مبحث نور نیز سطح سوالات نسبت به سال گذشته سخت تر بود.
به طورکلی سؤالات متوسط به بالا بودند. بيشتر سؤالات سال 99 اين درس نيز از كتاب فيزيك هاليدي طرح شده بود.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ژئوفیزیک و هواشناسی درس هواشناسی به طور کلی می توان گفت با آزمون سال 98 از نظر مباحث طرح شده، سطح دشواری و آسانی سؤالات و سطح کیفی یکسان بودند.
طراحان سؤال به مباحث ترمودینامیک، حرکت افقی در جو و ساختار قائم چرخندها و واچرخندها توجه ویژه ای داشته اند و تعداد سؤالات مشابه سؤالات کنکور سال های پیشین زیاد بودند.
بنابراین با مطالعه دقیق مباحث کتاب ها (كتابهاي هواشناسي عمومي بايرز، ديناميك جو هالتون و سینوپتیک بلواشتاین )و جزوات و تست های کنکورهای سال های گذشته داوطلبان می توانستند به همه سؤالات پاسخ دهند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99رشته ژئوفیزیک و هواشناسی سؤالات درس ریاضی فیزیک در آزمون سال 99 داراي سطح دشواري مشابه نسبت به سال قبل بوده است. در این درس مباحث پراکندگی متفاوت و نسبتاً بهتری از سال گذشته داشتند و تقریباً تمامی مباحث و سرفصل های کلی و مهم در این درس مورد سؤال قرار گرفت. برخلاف سال گذشته در آزمون 99 از مباحث معادلات دیفرانسیل و تانسور و ماتریس نیز سوال طرح شده بود. گرچه همانند سال گذشته با مطالعه کتاب آرفکن دانشجو می توانست به اغلب سؤالات پاسخ دهد.
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سال های قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود.
بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن می داشتند، می توانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آن ها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که می توانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتاب هایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح می شوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه می شود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متن ها نسبت به سال های گذشته دشوار تر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه می شود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیک های پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی آسان تر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درک تر باشد.